Quantcast
Ισχυροί οι πολιτικοί δεσμοί της VW στη Γερμανία - enikonomia.gr
share

Ισχυροί οι πολιτικοί δεσμοί της VW στη Γερμανία

δημοσιεύτηκε:

Στο Volkswagen Group, οι πολιτικές διασυνδέσεις είναι δεδομένες. ‘Αλλωστε ο όμιλος VW αποτελεί σύμβολο της οικονομικής ανάκαμψης της Δυτικής Γερμανίας μετά τη ναζιστική κατοχή και την καταστροφή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου αναφέρει το Automotive News Europe.

Η Καγκελάριος Α. Μέρκελ που μεγάλωσε κάτω από κομμουνιστικό καθεστώς στην Ανατολική Γερμανία είχε πει μετά την πτώτη του Τείχους του Βερολίνου το 1989 πως το πρώτο της αυτοκίνητο ήταν ένα VW Golf.

Μάλιστα στο άρθρο επισημαίνεται πως η VW ως σύμβολο της οικονομίας έχει να κάνει με την απασχόληση καθώς το 1/3 των θέσεων εργασίας του γερμανικού ομίλου βρίσκονται στη Γερμανία (σχεδόν 600.000 θέσεις εργασίας) και για αυτό τον λόγο κατοχυρώνονται οι σχέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας με την πολιτική εξουσία.

Από το 1960 όποτε και ιδιωτικοποιήθηκε η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία μελλοντικοί πρόεδροι, πρυτάνεις και υπουργοί επιδίωκαν να έχουν στο πλευρό τους τη VW.

Αυτό το πλέγμα της πολιτική «συγγένειας» και οικονομικής συνείδησης απέδειξε πως το πρόσφατο σκάνδαλο είναι πολύ μεγάλη απειλή για την εθνική ευημερία για την κυβέρνηση όταν δεν είναι ουδέτερος παρατηρητής.

«Θα είναι σημαντικό για την γερμανική κυβέρνηση να εξετάσει σενάρια για τη χειρότερη δυνατή έκβαση» ανέφερε σε συνέντευξή του ο Stefan Bratzel, επικεφαλής της αυτόματης έρευνας στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών στο Μπέργκις Γκλάντμπαχ.

Οι επιλογές της κ. Μέρκελ θα μπορούσαν να περιλαμβάνει αύξηση του μεριδίου της στην VW ή φορολογικά κίνητρα για την προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ανέφερε ο κ. Bratzel.

Σύγκριση VW με GM

Η Μέρκελ μέχρι στιγμής προσπαθεί να κρατήσει το σκάνδαλο της VW για την εξαπάτηση των εκπομπών ντίζελ σε καθαρά εμπορική βάση, απλώς απαιτώντας ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα ομολογήσει γρήγορα.

Μάλιστα η συγκράτησή της σηματοδοτεί μια απροθυμία από τους υπαλλήλους της Καγκελαρίας να ασκήσουν άμεση επιρροή στις ιδιωτικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με άνθρωπο που γνωρίζει καλά χάραξη της κυβερνητικής πολιτικής.

Σε κάθε περίπτωση, το πλήρες εύρος του σκανδάλου δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο.

«Φυσικά, η γερμανική κυβέρνηση να λάβει τα επιχειρηματικά συμφέροντα υπόψη» ανέφερε ο  επικεφαλής του DIW κ. Μ. Fratzscher.

Παράλληλα επισήμανε πως: «Αν κοιτάξετε τη Γαλλία, οι δεσμοί μεταξύ επιχειρήσεων και πολιτικής είναι πολύ πιο κοντά από ό, τι υπάρχει στη Γερμανία», ανέφερε ο επικεφαλής της DIW.

Ο κ. Bratzel στους πιθανούς παραλληλισμούς ανέφερε και τη General Motors, η οποία διεσώθη από την αμερικανική κυβέρνηση κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης.

«Η VW είναι σε καλύτερη κατάσταση από ό, τι η GM, και τώρα δεν βλέπω τον κίνδυνο που η Volkswagen μπορεί να αποκτήσει σοβαρά οικονομικά προβλήματα» δήλωσε ο Bratzel.

Αντίθετα, η κρίση μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για την γερμανική κυβέρνηση να προχωρήσει μπροστά «πιο επιθετικά» στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ανέφερε ο κ. Bratzel.

Αποδυνάμωση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας

Η Μέρκελ έχει εμπειρία να περεμβαίνει, όταν πρόκειται για αυτοκίνητα. Το 2013, εκείνη ήταν που αποδυνάμωσε την ευρωπαϊκή νομοθεσία ελέγχου της ρύπανσης, με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα αυτοκίνητα, ενέργεια για την οποία είχε επαινεθεί από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία VDA.

Δικαιολογώντας την απόφασή της να υπερασπιστεί τις θέσεις εργασίας, η Μέρκελ δήλωσε την εποχή εκείνη πως ήταν ανάγκη «να μεριμνήσει ώστε, παρά την ανάγκη να σημειωθεί πρόοδος σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος, να μην αποδυναμωθεί η δική μας βιομηχανική βάση».

Τα αυτοκίνητα ανριπροσωπεύουν σχεδόν το 20% σχεδόν 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια των εξαγωγών του περασμένου έτους στη Γερμανία, το οποίο μεταφράζεται σε ένα για επτά θέσεις εργασίας.

Όταν πρόκειται για την Volkswagen, η γερμανική κυβέρνηση δεν παρεμβαίνει στις αποφάσεις της εταιρείας. Όμως, από την Κάτω Σαξονία έχει δημιουργηθεί μια ολόκληρη γενιά αποφοίτων σε υψηλές θέσεις στην κυβέρνηση, συμπεριλαμβανομένου και του Γκέρχαρντ Σρέντερ.

Ο κ. Σρέντερ, ο οποίος καθόταν στο εποπτικό συμβούλιο της VW για οκτώ χρόνια ως  πρωθυπουργός, ήταν γνωστός ως «Αuto καγκελάριος».

Στο πλευρό του ήταν και ο Frank-Walter Steinmeier, υπουργός Εξωτερικών της Μέρκελ.

Ο Sigmar Gabriel, ο οποίος διαδέχθηκε τον Σρέντερ, ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου της VW, είναι τώρα Αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομίας.

Πολιτικά παρασκήνια

Ένας άλλος απόφοιτος των ημερών Σρέντερ είναι ο Thomas Steg, πρώην επικεφαλής του Τύπου του SPD στην Κάτω Σαξονία. Ο κ. Steg χρίστηκε αναπληρωτής κυβερνητικός εκπρόσωπος, μέσω της πρώτης θητείας της Μέρκελ πριν από την αναχώρηση για να δημιουργήσει τη δική του εταιρεία δημοσίων σχέσεων. Σήμερα είναι επικεφαλής λομπίστας της VW.

Η Μέρκελ άλλωστε δεν χάνει την ευκαιρία να δείξει τη στήριξή της στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες δίνοντας δυναμικό παρών σε εκθέσεις αυτοκινήτων.

Εδωσε μάχη στην ΕΕ σχετικά με το 20% των μετοχών της Κάτω Σαξονίας, γνωστό ως νόμο της VW στη Γερμανία.

Ο ρόλος του κράτους στην εταιρεία παραμένει στο καταστατικό της, το οποίο εγγυάται δύο έδρες στο εποπτικό συμβούλιο.

Επίσης η κ. Μέρκελ μετά από μια επίσκεψη στην Ουάσιγκτον το 2010, για να εγκαινιάσει την Volkswagen Automotive Καινοτομία Lab στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ ανέφερε χαρακτηριστικά πως: «Νομίζω ότι δεν χρειάζεται να εξηγήσω σε κανέναν ότι η Volkswagen είναι ένα εξαιρετικά καινοτόμος και καλή μάρκα», είπε κατά την τελετή…

Γιώργος Κ. Ανδρής

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.