Διατήρηση της ανοδικής πορείας, αλλά όχι με τον εκρηκτικό ρυθμό του 2018, δείχνουν τα πρώτα στοιχεία αναφορικά με το τουριστικό ρεύμα των Γερμανών προς την Ελλάδα, όπως αυτά προέκυψαν από τη μεγαλύτερη έκθεση του κλάδου, την ITB2019, που έγινε στο Βερολίνο, αναφέρει η διευθύντρια ΕΟΤ Γερμανίας Βίκυ Στρούμπου.
Σε συνέντευξή της στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η κ. Στρούμπου μιλά για το προφίλ του Γερμανού τουρίστα και αναφέρει ότι η Ελλάδα είναι στην πρώτη τριάδα των υποψήφιων ταξιδιωτών, ενώ σταθερά ψηλά στις προτιμήσεις των Γερμανών είναι η Κρήτη, η Ρόδος και η Κως.
Στη Βόρεια Ελλάδα, οι Γερμανοί είναι μεταξύ των τριών πρώτων εθνικοτήτων σε διανυκτερεύσεις στην Κεντρική Μακεδονία, ενώ γίνονται συστηματικές προσπάθειες για την προώθηση της Θεσσαλονίκης ως «city break» προορισμού. Την ίδια ώρα, μεγάλο πεδίο συνεργασίας ανοίγεται στον τομέα του Ιατρικού τουρισμού.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης της διευθύντριας ΕΟΤ Γερμανίας στο Αθηναϊκό -Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων
Ερ.: Στον απόηχο της μεγαλύτερης τουριστικής έκθεσης, της ITB 2019, που πραγματοποιήθηκε 6-10 Μαρτίου στο Βερολίνο, ποια ήταν η παρουσία της Ελλάδας και πώς αυτή αποτυπώθηκε;
Απ.: Η παρουσία της Ελλάδας στη φετινή ΙΤΒ ήταν και φέτος εξαιρετικά δυναμική, καθώς αφενός η έκθεση αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα, αν όχι το σημαντικότερο, μαζί με την WTM του Λονδίνου, «ραντεβού» του τουριστικού κλάδου, αφετέρου δε, η συγκυρία όσον αφορά στην εικόνα της χώρας μας ως τουριστικού προορισμού στη Γερμανία είναι εξαιρετικά ευνοϊκή.
Ο Ε.Ο.Τ. συμμετείχε στην έκθεση ΙΤΒ με ένα περίπτερο άνω των 870τ.μ. και με περισσότερους από 80 συν-εκθέτες, από τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Το μέχρι τώρα feedback δείχνει ότι οι συν-εκθέτες μας πραγματοποίησαν πολλές και ενδιαφέρουσες συναντήσεις, ενώ ειδική μνεία πρέπει να γίνει στις σημαντικότατες επαφές της ηγεσίας του Υπουργείου Τουρισμού και του Ε.Ο.Τ. και στη μεγάλη τιμή της απονομής τεσσάρων βραβείων τόσο στη χώρα μας όσο και στην Υπουργό Τουρισμού κ. Έλενα Κουντουρά, μεταξύ των οποίων αυτά του καλύτερου προορισμού παγκοσμίως, καθώς και της καλύτερης υπουργού Τουρισμού παγκοσμίως.
Ερ.: Μετά τις επαγγελματικές συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν στην ITB2019, ποια πιστεύετε ότι θα είναι η εικόνα της αγοράς για το 2019 αναφορικά με τον εισερχόμενο από Γερμανία τουρισμό;
Απ.: Οι Γερμανοί Tour Operators είναι εξαιρετικά αισιόδοξοι για την τρέχουσα περίοδο, καθώς η επιθυμία των Γερμανών για ταξίδια δεν προβλέπεται να μειωθεί στο προσεχές μέλλον. Ήδη, σύμφωνα με στοιχεία του Ιανουαρίου 2019, ο ένας στους δύο δηλώνει με βεβαιότητα ότι θα πραγματοποιήσει τουλάχιστον ένα πολυήμερο ταξίδι. Μόνο ένα ποσοστό 17% δηλώνει ότι δεν προτίθεται να ταξιδέψει, ενώ οι υπόλοιποι είναι, επί του παρόντος, αναποφάσιστοι.
Η ανάπτυξη της γερμανικής βιομηχανίας τουρισμού οδηγείται από τη σταθερά ισχυρή και αυξανόμενη ζήτηση για την Ισπανία και την Ελλάδα, τα δυνατά comebacks της Τουρκίας, της Αιγύπτου, της Τυνησίας, καθώς και την κρουαζιέρα. Στην έρευνα που διεξήχθη, η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση των προτιμήσεων των υποψήφιων ταξιδιωτών, πίσω από την Ισπανία και την Ιταλία.
Ειδικότερα για την Ελλάδα, τα στοιχεία που υπάρχουν μέχρι τώρα από τους μεγάλους Τour Οperators, και με δεδομένο ότι η πλειονότητα των κρατήσεων γίνεται το πρώτο τρίμηνο του έτους, τα στοιχεία για την Ελλάδα είναι ικανοποιητικά, καθώς αποτυπώνουν διατήρηση της ανοδικής πορείας των τελευταίων ετών, αν και όχι στο εκρηκτικό ποσοστό της προηγούμενης χρονιάς η οποία, όπως αναφέρθηκε, ξεπέρασε τις προσδοκίες των παραγόντων του τουρισμού παγκοσμίως.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ταξιδιωτικών Γραφείων Γερμανίας (DRV) κ. NorbertFiebig επισήμανε τη θετική εικόνα στην εξέλιξη των κρατήσεων από τη Γερμανία και αναμένεται νέα αύξηση στα επίπεδα του 3% το 2019, με τα μέχρι στιγμής στοιχεία.
Οι εκπρόσωποι μεγάλων Tour Operators της Γερμανίας επίσης ανέφεραν πως οι κρατήσεις για τη χώρα μας βαίνουν αυξανόμενες μετά από μία ελαφρά υστέρηση κατά την περίοδο των προ-κρατήσεων, το διάστημα μετά τα Χριστούγεννα και έως το Φεβρουάριο.
Ερ.: Μπορείτε να μας πείτε τους Top προορισμούς που επιλέγει ο Γερμανός τουρίστας γενικά;
Απ.: Αναφορικά με το εξωτερικό, κατά το προηγούμενο έτος, οι προτιμήσεις των Γερμανών τουριστών στρέφονται κυρίως προς τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, και ειδικότερα τη Μεσόγειο, ενώ το ενδιαφέρον για τα πιο μακρινά ταξίδια παρουσίασε μικρή υποχώρηση.
Στην Ευρώπη, η Ισπανία παραμένει σταθερά, για διάφορους λόγους, πρώτη στις προτιμήσεις των Γερμανών, αλλά με συνεχώς μειούμενο ποσοστό (12,7% το 2018 σε σχέση με το 13,7% του 2017 έναντι του 14,1% το 2016). Η πρωτοκαθεδρία, επί πολλά χρόνια, της Ισπανίας στη γερμανική αγορά, οφείλεται, όχι μόνο στο δίπτυχο «ήλιος και θάλασσα», αλλά και σε πολιτιστικούς λόγους (ενδεικτικά αναφέρεται ότι το Ινστιτούτο Θερβάντες για την εκμάθηση της ισπανικής γλώσσας αλλά και για μαθήματα λογοτεχνίας, κινηματογράφου και γαστρονομίας, έχει παραρτήματα σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Γερμανίας). Ακολουθούν η Ιταλία με 9,6% (έναντι 7,7% το 2017), η γειτονική Αυστρία με 4,7% (έναντι 3,9% το 2017), η Τουρκία με 3,7% (έναντι 3,6%), η Σκανδιναβία με 3,7% (έναντι 3% το 2017) και η Ελλάδα με 3,6% (έναντι 3,1% το 2016).
Ερ.: Στην Ελλάδα, ποιες είναι οι πιο δημοφιλείς για τους Γερμανούς περιοχές;
Απ.: Στη χώρα μας, οι τρεις «αγαπημένες τους» Περιφέρειες είναι του Νοτίου Αιγαίου, της Κρήτης, και της Πελοποννήσου. Οι Γερμανοί κατατάσσονται μεταξύ των τριών πρώτων εθνικοτήτων σε επισκέψεις σε 10 από τις 13 Περιφέρειες της Ελλάδας και σε δαπάνες σε 11 από τις 13 Περιφέρειες.
Οι δημοφιλέστεροι ελληνικοί προορισμοί είναι η Κρήτη, η Ρόδος και η Κως.
Ερ.: Σε ό,τι αφορά την Βόρεια Ελλάδα, τι εικόνα έχετε για τους Γερμανούς τουρίστες; Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, τι πρέπει να γίνει ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των τουριστών από Γερμανία;
Απ.: Ως ΕΟΤ Γερμανίας, μας ενδιαφέρει πολύ, μεταξύ άλλων, η υλοποίηση των στόχων του Υπουργείου Τουρισμού και του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού που αφορά στα city breaks, αρχικά για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, και εν συνεχεία και για άλλες ελληνικές πόλεις.
Αυτό που μας ενδιαφέρει να δείξουμε στη Θεσσαλονίκη είναι ότι πρόκειται για μία ιστορική πόλη, σταυροδρόμι πολιτισμών, η οποία έχει επιπλέον να επιδείξει μία έντονη καθημερινότητα, καθώς και μία εξαιρετική γαστρονομία, για την οποία φημίζεται και στη Γερμανία.
Επιπλέον, μας ενδιαφέρει πολύ να αναδείξουμε και τις περιοχές γύρω από τη Θεσσαλονίκη, να ξέρει π.χ. ο επισκέπτης ότι πολύ σύντομα μπορεί να βρίσκεται σε παραλίες τόσο μαγευτικές όσο αυτές της Χαλκιδικής.
Όσον αφορά στα μέχρι τώρα στοιχεία, ιδιαίτερα καλές επιδόσεις για τη γερμανική αγορά έχει η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ενώ οι Γερμανοί είναι μεταξύ των τριών πρώτων σε διανυκτερεύσεις στην Κεντρική Μακεδονία.
Ερ.: Έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες συνεργασίας Ελλάδας – Γερμανίας στον τομέα του ιατρικού τουρισμού. Πιστεύετε ότι υπάρχει προοπτική σε αυτό το κομμάτι και αν ναι με ποιο τρόπο θα επιτευχθεί;
Απ.: Σύμφωνα με τα όσα αποκαλύπτει η έκθεση του World Travel Monitor, που διεξήχθη από την IPK International για λογαριασμό της ITB Berlin, το 70% περίπου των διεθνών ταξιδίων στο εξωτερικό, που εντάσσονται στην κατηγορία τουρισμού υγείας, έχουν ως βασικό κίνητρο την ευεξία και τις διακοπές σπα. Το υπόλοιπο 30% αφορούσε ταξίδια που πραγματοποιήθηκαν για ιατρικούς λόγους (θεραπεία, αποτοξίνωση σε νοσοκομείο και νοσηλεία σε κλινικές) ανήλθε σε 30%.
Η Γερμανία είναι η μεγαλύτερη αγορά εξερχόμενου ιατρικού τουρισμού στον κόσμο, με πάνω από 1 εκατ. ταξίδια υγείας/ ευεξίας, ακολουθούμενη από τη Ρωσία τη Γαλλία και την Ιταλία.
Με το νόμο 4582/2018 διευθετούνται ζητήματα του θεματικού τουρισμού και των ειδικών μορφών τουρισμού, μεταξύ των οποίων και ο τουρισμός υγείας.
Έχοντας ως αφετηρία το Νόμο αυτό, σκοπεύουμε να αναδείξουμε σε δημοσιογράφους κυρίως, ειδικών εντύπων, τις δυνατότητες που παρέχει η χώρα μας, σε ανταγωνιστικές τιμές, στον τομέα αυτό.
Και λίγα λόγια για το προφίλ του Γερμανού τουρίστα…
Οι Γερμανοί εκμεταλλεύονται τις αρκετές ημέρες αργιών το χρόνο προκειμένου να ταξιδεύσουν. Οι εργαζόμενοι έχουν περίπου 30 ημέρες άδειας το χρόνο και σε ποσοστό 62,9% δηλώνουν ευχαριστημένοι με τις ημέρες αδείας τους. Κατά το έτος 2018, τα δύο τρίτα των κατοίκων της χώρας πραγματοποίησαν ένα ταξίδι τουλάχιστον πέντε ημερών, μία τάση που δείχνει να βαίνει συνεχώς αυξανόμενη. Από αυτούς, πάνω από τους μισούς, σε ποσοστό 54% ταξίδεψαν σε άλλη χώρα της Ευρώπης.
Οι σχολικές διακοπές καθορίζουν τα οικογενειακά ταξίδια, για το λόγο αυτό ο κύριος όγκος των ταξιδιών πραγματοποιείται κατά τους θερινούς μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο, και κατά κανόνα σε προορισμούς με ήλιο και θάλασσα ( Μεσόγειο), αλλά και σε υπερατλαντικά ταξίδια (Καραϊβική). Αξίζει να σημειωθεί ότι στους βασικούς παράγοντες για την επιλογή του προορισμού συγκαταλέγονται η ασφάλεια και η αγοραστική δύναμη που έχει το Ευρώ στο συγκεκριμένο προορισμό.
Ως ταξιδιώτες είναι εξαιρετικά περίεργοι, με ένα ποσοστό 43% να δηλώνει πως το 2019 σκοπεύει να ταξιδέψει σε προορισμό που δεν έχει επισκεφθεί ξανά. Αντιθέτως, παραμένουν παραδοσιακοί στον τρόπο που κλείνουν τις διακοπές τους, προτιμώντας την αυτοπρόσωπη παρουσία σε κάποιο από τα σχεδόν 10.000 τουριστικά γραφεία της χώρας. Ενώ τα τελευταία χρόνια, η online αναζήτηση προορισμών, ξενοδοχείων και εισιτηρίων ανεβαίνει αργά μεν, σταθερά δε, φτάνοντας το ποσοστό του 63,9% το 2018, εντούτοις, μόνο το 42,9% έκανε τελικά κάποια κράτηση μέσω του διαδικτύου.
Σύμφωνα με στοιχεία της γερμανικής στατιστικής υπηρεσίας, η πλειονότητα των Γερμανών, σε ποσοστό 80%, κλείνει κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους το ταξίδι που θα αποτελέσει τις «βασικές» διακοπές της χρονιάς. Ποσοστό περίπου 25% ξεκινά να συλλέγει πληροφορίες για τις διακοπές του έως και 12 μήνες νωρίτερα, αλλά μόνο ένα ποσοστό 19% αυτών έχει αποφασίσει τον προορισμό. Εννέα μήνες πριν από την έναρξη των θερινών διακοπών, περίοδος που συμπίπτει περίπου με το διάστημα αμέσως μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, ένα ποσοστό 43% έχει αρχίσει να σχεδιάζει τις διακοπές του, ενώ 36% προχωρά σε κρατήσεις. Το συντριπτικό ποσοστό πάντως αποφασίζει και κλείνει τις διακοπές του έξι έως τρεις μήνες νωρίτερα. Το γερμανικό «last minute» αφορά σε χρονικό διάστημα ενός έως δύο μηνών πριν το ταξίδι, και ποσοστό ταξιδιωτών κάτω του 10%.
Η Γερμανία παραμένει ο αγαπημένος προορισμός διακοπών, καθώς ο ένας στους πέντε περνά το βασικό κορμό των διακοπών του εντός της χώρας του, κάτι το οποίο ενισχύεται από το γεγονός ότι οι Γερμανοί προτιμούν το αυτοκίνητο ως μέσο μετακίνησης στις διακοπές τους.