Της Εύας Οικονομάκη
Παρεμβάσεις για την προσέλκυση επενδύσεων στον τουρισμό, αλλά και για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού έγιναν στο πλαίσιο του συνεδρίου «Next is Now: 2019 – Ελληνικός Τουρισμός, μια Εθνική Υπόθεση! Δυνατότητες και Προοπτικές». Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Τουρισμού Κωνσταντίνος Λούλης έδωσε έμφαση από την πλευρά του στην ομιλία του στη στρατηγική προτεραιότητα της προώθησης του μοντέλου της “Γαλάζιας Οικονομίας”.
Για την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού σε συνδυασμό με ανάπτυξη της ταυτότητας κάθε περιοχής μίλησε η Αδαμαντία Πατέλη, Πρόεδρος Τμήματος Τουρισμού Ιονίου Πανεπιστημίου, στο πλαίσιο του συνεδρίου «Next is Now: 2019 – Ελληνικός Τουρισμός, μια Εθνική Υπόθεση! Δυνατότητες και Προοπτικές». Η ίδια, στην ομιλία της στην 5η ενότητα του συνεδρίου που συντόνισε ο δημοσιογράφος Αντώνης Δελλατόλας, έκανε λόγο για την ανάγκη ψηφιακού ανασχηματισμού των επιχειρήσεων, των μικρών, των πολύ μικρών και των μικρομεσαίων. «Οι επιχειρήσεις δεν έχουν ενσωματώσει ψηφιακές τεχνολογίες στις επιχειρηματικές τους διαδικασίες. Ο μεγαλύτερος όγκος σήμερα διακινείται μέσα από ψηφιακά κανάλια. Δεν υπάρχει η πολυτέλεια για να μην υπάρχουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό», τόνισε.
Ο Χάρης Κοκκώσης, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας από την πλευρά του επεσήμανε ότι βασικό στοιχείο είναι η εμπειρία ενός επισκέπτη σε έναν τόπο. «Υπάρχει η ανάγκη να γίνει συντονισμός μεταξύ των στοιχείων που συνθέτουν έναν τόπο. Θεσμικά υπάρχει το εργαλείο του χωρικού σχεδιασμού που βάζει βασικές αρχές, κανόνες και προτεραιότητες και διευκολύνει αυτούς που θέλουν να επενδύσουν στον τουρισμό. Διασφαλίζει ότι υπάρχει συντονισμός. Προσπαθεί να δείξει πώς μπορεί να προσαρμοστεί ο τουρισμός στις ιδιαιτερότητες ενός τόπου. Πρέπει να δώσουμε κατευθύνσεις στη λογική της βιώσιμης ανάπτυξης», είπε.
Για τον δανεισμό των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων έκανε λόγο ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής, Τράπεζα Πειραιώς, επισημαίνοντας πως οι υγιείς ξενοδοχειακές επιχειρήσεις χρηματοδοτούνται. «Θέτω την προσοχή επειδή ο τουρισμός ανεβαίνει για να μη δημιουργηθεί καινούργια γενιά «κόκκινων» δανείων», τόνισε και αναφέρθηκε στον τουρισμό της Αθήνας, τον κίνδυνο να γίνει «φούσκα» και την υπερπροσφορά κλινών. «Χρειάζεται προσοχή για να κρατήσουμε το ρεύμα που έρχεται¨, κατέληξε.
Στο πρόγραμμα αναβάθμισης των υποδομών των αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport αναφέρθηκε ο Γιώργος Βήλος, Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης Fraport Greece. Ο ίδιος τόνισε ότι τα 9 από τα 14 αεροδρόμια βρίσκονται στην τελική ευθεία ολοκλήρωσης της αναβάθμισής του και πως το 2020 θα ολοκληρωθούν οι εργασίες στα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, της Μυκόνου, της Σαατορίνης, της Κω και της Κέρκυρας.
«Τα αεροδρόμια της Fraport υποδέχονται 30 εκατ. επιβάτες, εκ των οποίων το 80% είναι επιβάτες εξωτερικού», υπογράμμισε και είπε πως σε πρώτο πλάνο δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην καθαριότητα. Τόνισε δε ότι «δουλειά μας είναι να επισημαίνουμε και τα θέματα προσβασιμότητας στα αεροδρόμια, είναι ένα πρόβλημα και το επισημαίνουμε στους αρμόδιους φορείς», κατέληξε.
Ανάπτυξη θαλάσσιων υποδομών
Η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού βρέθηκε στο επίκεντρο της 6ης ενότητας του συνεδρίου «Next is Now: 2019 – Ελληνικός Τουρισμός, μια Εθνική Υπόθεση! Δυνατότητες και Προοπτικές», που συντόνισε ο δημοσιογράφος Γιάννης Παπαδόπουλος.
«Ο θαλάσσιος τουρισμός στην Ελλάδα δεν έχει εξαντλήσει τις δυνατότητές του. Το πρόβλημα με την κρουαζιέρα είναι ότι δεν έχουμε homeporting, το οποίο προσφέρει 600 δολάρια κατά κεφαλή δαπάνη. Στην κρουαζιέρα μετράει η φέρουσα ικανότητα του προορισμού. Ο Πειραιάς έχει πρόβλημα με τη φέρουσα ικανότητα, χρειάζεται επέκταση για να υποδεχτεί σκάφη νέας γενιάς. Οσο για το yachting, είναι υπανάπτυκτο. Εχουμε 12.500 θέσεις ελλιμενισμού», επεσήμανε ο Άγγελος Κότιος, Πρύτανης Πανεπιστημίου Πειραιώς, επισημαίνοντας ότι τα φορολογικά βάρη λειτουργούν ως αντικίνητρα για την ανάπτυξη του κλάδου. «Είναι ένας κλάδος που μπορεί να αναπτυχθεί. Πρέπει να αξιοποιήσουμε συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα», κατέληξε.
Ο Θεόδωρος Κόντες, Πρόεδρος Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας επεσήμανε, μιλώντας για τον τομέα της κρουαζιέρας: «Τα ευχάριστα νέα είναι ότι η κρουαζιέρα παρουσιάζει αύξηση περίπου 10% για το 2019 και εκτιμάμε ότι θα επιτευχθεί περαιτέρω βελτίωση για το 2020. Λόγω των συνθηκών στην Τουρκία και συγκεκριμένα στην Κωνσταντινούπολη, ενισχύσαμε τα προηγούμενα χρόνια το κομμάτι του homeporting. Τώρα, οι Τούρκοι κάνουν αγώνα και παίρνουν πίσω τα πλοία σε Κωνσταντινούπολη και Κουσάντασι. Δίνουν bοnus και έχουν καλές υποδομές και αεροδρόμια. Αντίθετα, στον Πειραιά του χρόνου θα αυξηθεί κατά 20-22% το κόστος των υπηρεσιών». Μάλιστα, αναφέρθηκε στην αναπτυξιακή πορεία της κρουαζιέρας διεθνώς και ανέφερε πως δυο εταιρείες επιπλέον θα προσθέσουν δρομολόγια για το 2020.
Από την πλευρά του ο Βασίλης Παναγόπουλος, Ανώτερος Διευθυντής Εμπορικών Πελατών Εμπορίας, ΕΚΟ στάθηκε στο κομμάτι των υποδομών των μαρίνων. «Από τις 22 μαρίνες μόνο 19 είναι οργανωμένες και από αυτές πολύ λιγότερες μπορούν να εφοδιαστούν σκάφη με τις κατάλληλες υποδομές. Υπάρχει τεράστιος χώρος ανάπτυξης των μαρίνων που θα πληρούν όλες τις προϋποθέσεις, ακόμη και υποδομές για εφοδιασμό σκαφών. Τα περισσότερα σκάφη εφοδιάζονται με βυτιάκια. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να αναπτυχθούν μαρίνες και στους υπάρχοντες λιμένες και καταφύγια. Είμαστε διατεθειμένοι να επενδύσουμε σε αυτό το κομμάτι και με τη βοήθεια του κράτους να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές», επεσήμανε.
Για αύξηση των εσόδων κατά 120% και άνοδο σε ποσοστό 1.400% των αφίξεων των σκαφών στο λιμάνι της Σκύρου, ως αποτέλεσμα των παρεχόμενων υπηρεσιών, μίλησε ο Κυριάκος Αντωνόπουλος, Πρόεδρος Λιμενικού Ταμείου Σκύρου. Ο ίδιος τόνισε την ανάγκη να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση που θα καταστήσει υποχρεωτικούς τους σταθμούς ανεφοδιασμού για σκάφη. Μάλιστα, επεσήμανε ότι δεν είναι απαραίτητες μόνο οι υποδομές οδικού δικτύου, αλλά και η διαχείριση των απορριμμάτων, η ιατρική κάλυψη των τουριστών, έτσι ώστε να δημιουργηθεί η εικόνα που θα προσελκύσει ποιοτικό τουρισμό. Αναφερόμενος δε στην ανάπτυξη του δικτύου των υδατοδρομίων, ο Κ. Αντωνόπουλος είπε ότι πρέπει να απελευθερωθούν τα υδάτινα πεδία έτσι ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν και οι εταιρείες.
«Το yachting Θα μπορούσε να προσφέρει τα μέγιστα», δήλωσε κατά την τοποθέτησή της η Τζίνα Πολέμη, Office Manager, ΔΣ ΕΒΕΠ, Α1 Yachting. «Πολύ λίγες μαρίνες προσφέρουν υποδομές. Η Τουρκία είναι πάρα πολύ ανταγωνιστική σε σχέση με εμάς, δεν έχουν ΦΠΑ στα τέλη ελλιμενισμού, ενώ εμείς έχουμε cabotage όσον αφορά τα ξένα επαγγελματικά σκάφη, τα οποία δεν επιτρέπεται να κάνουν επιβίβαση και αποβίβαση. Την ίδια στιγμή, η Ιταλία κερδίζει 2,2 δις. ευρώ, η Γαλλία 1,367 δισ. και απασχολεί 6.300 εργαζόμενους και η Ελλάδα κερδίζει 158 εκατ. ευρώ, απασχολώντας 1.600 εργαζόμενους. Να κοιτάξουμε το νομικό πλαίσιο και να ανοίξουμε τους ορίζοντές μας», επεσήμανε η Τζ. Πολέμη.
Λούλης: Στρατηγική προτεραιότητα η προώθηση του μοντέλου της “Γαλάζιας Οικονομίας”
«Η ανάπτυξη ενός διαφοροποιημένου «τουριστικού προϊόντος» και η προώθηση του μοντέλου της «Γαλάζιας Οικονομίας» αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για τον Ελληνικό τουρισμό», ανέφερε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Τουρισμού Κωνσταντίνος Λούλης, κατά την εισήγησή του, από το βήμα της ημερίδας «Next is Now 2019- Ελληνικός Τουρισμός, μια Εθνική Υπόθεση! Δυνατότητες και Προοπτικές», που διοργάνωσε το enikonomia.gr υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού, του ΕΟΤ της Περιφέρειας Αττικής και του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Αττικής.
Στο πλαίσιο των γενικότερων προτεραιοτήτων του ελληνικού τουρισμού είναι η ενίσχυση της λειτουργίας λιμένων ως homeports, τόνισε ο Κ. Λούλης λέγοντας χαρακτηριστικά «αυτό θα συνέβαλε σημαντικά στο να επιτύχει η χώρα καλύτερες επιδόσεις τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, όπως συμβαίνει και τις βασικές ανταγωνίστριες χώρες της Ελλάδας. Στόχος μας είναι μέχρι το 2023 να φθάσουμε τις 5.000 προσεγγίσεις και τους 3.500.000 επιβάτες».
Μάλιστα, ο Κ. Λούλης αναφέρθηκε στην ανάγκη βελτίωσης των υποδομών και στην καλύτερη διαχείριση των ελληνικών λιμένων προκειμένου να καταστούν πιο ανταγωνιστικoί. Τόνισε δε πως ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την υλοποίηση ενός στρατηγικού απλοποιημένου και ευέλικτου σχεδίου αναβάθμισης των υφιστάμενων μαρίνων και τη δημιουργία νέων, επισημαίνοντας πως η στρατηγική της κυβέρνησης και του υπουργείου Τουρισμού είναι να επιβάλει λιγότερο κρατικοδίαιτα μοντέλα, προκειμένου να προσελκύσει ιδιωτικές επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές.