Σε τέσσερις ενέργειες για την αντιμετώπιση του μεγάλου κοινωνικού και οικονομικού ζητήματος της υπερχρέωσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων προέβη το υπουργείο Οικονομικών.
Όπως αναφέρει το υπουργείο σε ανακοίνωση του οι ενέργειες αυτές είναι οι εξής:
“1ον. Απέστειλε επιστολή στην
Ελληνική Ένωση Τραπεζών, τις τράπεζες, τον ειδικό εκκαθαριστή PQH καθώς και το
σύνολο των αδειοδοτημένων εταιριών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και
πιστώσεις, την Τετάρτη 04 Μαρτίου
2020, με την οποία αιτείται την παροχή πληροφόρησης αναφορικά με το
δυνητικό αριθμό των δανειοληπτών που θα μπορούσαν να επωφεληθούν από το πλαίσιο
ρύθμισης που παρέχει ο νόμος 4605/2019. Παράλληλα, ζητείται να προβούν σε άμεση
ενημέρωση των δανειοληπτών, που δεν έχουν μέχρι στιγμής ρυθμίσει τις δανειακές
υποχρεώσεις τους από δάνεια με υποθήκη ή προσημείωση στην κύρια κατοικία,
προκειμένου να λάβουν γνώση όλων των δυνατοτήτων ρύθμισης που τους παρέχονται
μέσω των υφιστάμενων θεσμικών πλαισίων.
2ον. Πραγματοποίησε συνάντηση με
την Εθνική Ομοσπονδία Δανειοληπτών, την Τετάρτη
04 Μαρτίου 2020, κατά την οποία συζητήθηκε το πρόβλημα των μη
εξυπηρετούμενων δανείων και ζητήθηκε η κατάθεση προτάσεων και απόψεων για την
αποτελεσματικότερη διευθέτηση του ζητήματος.
3ον. Πραγματοποίησε, εκ νέου,
σύσκεψη με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών και την Ένωση Αδειοδοτημένων Εταιριών
Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις, την Πέμπτη 05 Μαρτίου 2020, κατά την οποία ενημερώθηκε ότι οι
τράπεζες και οι εταιρίες διαχείρισης
απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις συνεχίζουν εντατικά τις προσπάθειές τους
για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
4ον. Παρουσιάζει σήμερα, Πέμπτη 05 Μαρτίου 2020, μέσω της
Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, την 1η Έκθεση
Προόδου (Συνημμένο), στην οποία καταγράφονται συγκεντρωτικά στοιχεία και
δράσεις για την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους.
Στα παρατιθέμενα στοιχεία
αποτυπώνεται η πρόοδος η οποία συντελείται.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αιτήσεις
των πολιτών που υποβάλλονται μέσω της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας για την Προστασία
της Κύριας Κατοικίας αυξάνονται σημαντικά, φτάνοντας πλέον τις 2.509 στο τέλος Φεβρουαρίου, από 1.368
στο τέλος του 2019.
Επιπλέον, στις προτάσεις ρύθμισης που
έχουν υποβληθεί από τις τράπεζες προς τους δανειολήπτες, μέσω της πλατφόρμας,
παρατηρήθηκε αύξηση τον Φεβρουάριο κατά 45%,
σε σχέση με τον Ιανουάριο.
Οι προτάσεις αυτές έχουν
υπερδιπλασιαστεί από το τέλος του έτους, φτάνοντας τις 996 στο τέλος Φεβρουαρίου (από 402 στο τέλος του 2019).
Να σημειωθεί ότι σε όλες αυτές τις
προτάσεις περιλαμβάνεται κρατική επιδότηση, η οποία φτάνει έως 50% στη δόση του δανείου, ενώ υπάρχει
και η δυνατότητα διαγραφής οφειλών.
Συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα, έχει
εγκριθεί Κρατική Επιδότηση, μέχρι την συνολική εξόφληση των δόσεων αποπληρωμής των δανείων που ρυθμίστηκαν, ύψους 7 εκατ. ευρώ, ενώ έχει πραγματοποιηθεί
διαγραφή οφειλών σε δάνεια ύψους 5,2
εκατ. ευρώ.
Ήδη, μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου, 481 δανειολήπτες – ήτοι 208 περισσότεροι από τον Ιανουάριο
– έχουν ανταποκριθεί θετικά στις
προτάσεις που τους έχουν γίνει και έχουν διασώσει την κύρια κατοικία τους, ενώ
οι υπόλοιποι 515 έχουν προθεσμία ενός μηνός για να αποδεχθούν την πρόταση της
τράπεζας.
Περαιτέρω, από τα στοιχεία της
Έκθεσης φαίνεται ότι, από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι τον Φεβρουάριο του 2020,
ρυθμίστηκαν επιτυχώς,
τόσο από τις τράπεζες όσο και από τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από
δάνεια και πιστώσεις 186.986 δάνεια.
Από
αυτά περίπου 65.000 είναι στεγαστικά
δάνεια, εκ των οποίων περίπου 43.000
αφορούν δάνεια με υποθήκη ή προσημείωση στην κύρια κατοικία.
Επιπρόσθετα πρέπει να τονιστεί ότι
από τον συνολικό αριθμό δανείων που έχουν ρυθμιστεί, από τις εταιρείες
διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι
τον Φεβρουάριο του 2020, έχει διενεργηθεί διαγραφή οφειλής στα 8 από τα 10 δάνεια.
Υπενθυμίζεται
ότι όλοι οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται για τα δικαιώματα και τις
υποχρεώσεις τους στα 44 Κέντρα και Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης
Δανειοληπτών τα οποία λειτουργούν πανελλαδικά.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου
Οικονομικών συνεχίζει την προσπάθεια αντιμετώπισης του μεγάλου κοινωνικού
προβλήματος που κληρονόμησε, με υπευθυνότητα, μεθοδικότητα και σοβαρότητα”.
Στην παρούσα Έκθεση παρουσιάζονται συγκεντρωτικά στοιχεία, από 01.07.2019 μέχρι και 28.02.2020, για
την εξέλιξη του ζητήματος της υπερχρέωσης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.
Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζονται:
Α. Ρυθμίσεις
Δανείων που διενήργησαν οι Τράπεζες και οι Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από
Δάνεια και Πιστώσεις.
Β. Στατιστικά
στοιχεία σχετικά με τις αιτήσεις που υποβάλλονται μέσω της Ηλεκτρονικής
Πλατφόρμας για την Προστασία της Κύριας Κατοικίας, σύμφωνα με το Ν. 4605/2019.
Γ. Αποτελέσματα έρευνας για τους
λόγους που οι χρήστες της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας για την Προστασία Κύριας
Κατοικίας δεν έχουν προβεί μέχρι σήμερα στην οριστική υποβολή της αίτησής τους.
Δ. Στοιχεία σχετικά
με την ανταπόκριση στα ερωτήματα των πολιτών μέσω του Helpdesk της Ηλεκτρονικής
Πλατφόρμας Προστασίας Κύριας Κατοικίας (ΗΠΠΚΚ).
Ε. Στοιχεία για την εξυπηρέτηση των
πολιτών μέσω των Κέντρων και Γραφείων Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών
(ΚΕΥΔ – ΓΕΥΔ).
ΣΤ. Επιπρόσθετες
δράσεις.