Από το Σάββατο ξεκίνησαν να λειτουργούν και τα καταστήματα στα εμπορικά κέντρα και τα εκπτωτικά χωριά της χώρας. Υπενθυμίζεται ότι λόγω των περιοριστικών μέτρων για την προστασία από τον κορονοϊό, για τη μετάβαση σε εμπορικό κατάστημα είναι υποχρεωτική η αποστολή SMS στο 13032 «Μετακίνηση σε εν λειτουργία εμπορικό κατάστημα με όριο τριών ωρών», ή με τη συμπλήρωση του εντύπου-βεβαίωσης κίνησης ή με την συμπλήρωση χειρόγραφης βεβαίωσης κίνησης καθώς και το αποδεικτικό καθορισμού του ραντεβού από την επιχείρηση. Ο καταναλωτής οφείλει να διατηρεί το μήνυμα που έχει αποστείλει στο 13032, προκειμένου να αποδεικνύεται η ώρα αποστολής και έγκρισης της μετακίνησης του.
Το ωράριο τη Μεγάλη Εβδομάδα
Το προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων για τη Μεγάλη Εβδομάδα που ανακοίνωσε η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Αττικής, Όμορων Νομών και Νήσων Αιγαίου έχει ως εξής:
Μ. Δευτέρα 26 Απριλίου 09.00 – 20.30
Μ. Τρίτη 27 Απριλίου 09.00 – 20.30
Μ. Τετάρτη 28 Απριλίου 09.00 – 20.30
Μ. Πέμπτη 29 Απριλίου 09.00 – 20.30
Μ. Παρασκευή 30 Απριλίου 13.00 – 19.00
Μ. Σάββατο 1 Μαΐου 09.00 – 15.00
Κυριακή του Πάσχα 2 Μαΐου Κλειστά
Δευτέρα του Πάσχα 3 Μαΐου Κλειστά
Τρίτη 4 Μαΐου 2021 Κλειστά
Πώς λειτουργούν τα εμπορικά
Είναι υποχρεωτική η πραγματοποίηση του αυτοδιαγνωστικού τεστ, self-test, μια φορά την εβδομάδα για τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις. Το κόστος του ενός εξ αυτών βαρύνει το κράτος. Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός εντός των καταστημάτων είναι 1 πελάτης για κάθε 25 τετραγωνικά μέτρα. Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός πελατών εντός των κοινόχρηστων χώρων των εμπορικών κέντρων και των εκπτωτικών χωριών ορίζεται ο 1 πελάτης για κάθε 10 τετραγωνικά μέτρα. Υπενθυμίζεται ότι η αναλογία ενός πελάτη ανά 25 τ.μ. ισχύει για επιχειρήσεις μέχρι 500 τ.μ. και η αναλογία μετά διαμορφώνεται στον ένα πελάτη ανά 100 τ.μ. για επιχειρήσεις άνω των 500 τ.μ..
Είναι υποχρεωτική η απόσταση μεταξύ πελατών τα δύο μέτρα σε χώρους αναμονής. Και επίσης, σημειώνεται ότι στα εμπορικά κέντρα και εκπτωτικά χωριά απαγορεύεται καθολικά η λειτουργία των υγειονομικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων και των υπηρεσιών take away και delivery.
Τι περιμένουν οι έμποροι
Το ζητούμενο, όπως δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής Βασίλης Κορκίδης, είναι να επιτευχθεί ο πασχαλινός τζίρος των περίπου 1,5 δισ. ευρώ, που προσδοκά η αγορά το δεκαήμερο πριν από το Πάσχα, ώστε να κάνει την δική της “μικρή ανάσταση”, που έχει μεγάλη ανάγκη.
Πάντως, όπως φαίνεται από την αυξημένη κίνηση, η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων έχει λειτουργήσει θετικά στην ψυχολογία των καταναλωτών που αν και έχουν εξοικειωθεί πλέον με τις ηλεκτρονικές αγορές, επιλέγουν να επισκέπτονται τα καταστήματα, κάνοντας και βόλτα.
Την τιμητική τους αυτές τις ημέρες έχουν τα καταστήματα παιχνιδίων, τα καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών αλλά και ο κλάδος της ένδυσης και υπόδησης. Σε ό,τι αφορά στις ηλεκτρονικές αγορές φαίνεται ότι θα είναι αρκετοί αυτοί που θα προτιμήσουν αυτή την καταναλωτική οδό. Σύμφωνα με έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών το ποσοστό όσων αγοράζουν μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων διατηρείται υψηλό: οι 6 στους 10 από όσους χρησιμοποιούν το ίντερνετ. Η υψηλή, σύμφωνα με τα στοιχεία, αξιοποίηση του διαδικτύου, των e-shop και των υπηρεσιών ηλεκτρονικής παραγγελίας αναμένεται να συνεχιστεί και μετά την πανδημία. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι 6 στους 10 (58%) αξιολογούν σήμερα θετικά τις μεθόδους click away και click in shop (ως λύσεις ανάγκης).
Το πασχαλινό τραπέζι
Την Κυριακή του Πάσχα υπάρχει η δυνατότητα συγκέντρωσης δύο οικογενειών έως 9 άτομα, ενώ εάν πρόκειται για υπαίθριο χώρο δύο ευρύτερες οικογένειες έως 12 άτομα. Συστήνεται η διενέργεια self test σε όσους συμμετέχουν στις συγκεντρώσεις αυτές.
Σε ό,τι αφορά το πασχαλινό τραπέζι με αυξημένες τις τιμές στα αμνοερίφια, τα σούπερ μάρκετ κρατούν στα περσινά επίπεδα το κόστος για τα υπόλοιπα προϊόντα της λίστας του πασχαλινού καλαθιού. Αυξημένη κατά 0,7% είναι η τιμή του τυπικού πασχαλινού καλαθιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ φέτος σε σχέση με το 2020, όπως προκύπτει από σχετική έρευνα του ΙΕΛΚΑ. Αναλυτικά: Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2021 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ μη συμπεριλαμβανομένων αμνοεριφίων υπολογίζεται στα 41,70 ευρώ και δεν παρουσιάζει ουσιαστική μεταβολή με αύξηση της τάξης του +0,7% σε σχέση με το 2020 όταν ήταν 41,40 ευρώ (πίνακας 1).
Παράλληλα το μέσο εύρος τιμών (διαφορά μικρότερης με μέγιστης τιμής τυπικού καλαθιού) εντός των εξεταζόμενων κατηγοριών παραμένει υψηλό με 36%, καταδεικνύοντας ότι οι καταναλωτές για άλλη μία χρονιά έχουν πρόσβαση σε μεγάλο εύρος εναλλακτικών επιλογών (διαφορετικές ποικιλίες, ποιότητες, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αξιοποίηση προσφορών και εκπτώσεων. Σημαντικό ρόλο για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, επιπλέον ποσοτήτων, δωροεπιταγών, εκπτωτικών κουπονιών κλπ, η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 13% από τις προσφορές κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν.
Αν και οι περισσότερες εξεταζόμενες κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν μείωση, σημαντικά αυξημένη αναμένεται ότι θα είναι η τιμή του αρνιού την Μεγάλη Εβδομάδα με τις τιμές να μην έχουν διαμορφωθεί ακόμα. Σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς ένας συνδυασμός παραγόντων πιέζει τις τιμές αυξητικά. Η μειωμένη διάθεση προϊόντων από το Ηνωμένο Βασίλειο λόγω Brexit προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, οδήγησε σε απορρόφηση προϊόντων από την ελληνική αγορά προς το εξωτερικό για το καθολικό Πάσχα (ειδικά Ιταλία και Ισπανία), λόγω και του ότι το καθολικό Πάσχα φέτος «έπεσε» αρκετά νωρίτερα από το ορθόδοξο. Το ότι το ορθόδοξο Πάσχα φέτος «πέφτει» τόσο αργά σημαίνει ότι τα αμνοερίφια βάρους 10-13 κιλών τα οποία ζητούνται κυρίως από τους καταναλωτές είναι λιγότερα (γιατί τέτοια εποχή τα ζώα έχουν μεγαλώσει) και η μειωμένη προσφερόμενη ποσότητα σε αυτό το βάρος πιέζει την τιμή αυξητικά.
Τα προϊόντα που αναλύθηκαν αποτελούν αντιπροσωπευτικά προϊόντα του πασχαλινού τραπεζιού για τους Έλληνες καταναλωτές και η επιλογή τους έγινε από εξειδικευμένα στελέχη της αγοράς με πολυετή εμπειρία στον χώρο. Τα προϊόντα που εξετάστηκαν είναι: Αυγά 6αδα, Τσουρέκι, Ξύδι, Αλεύρι για όλες τις χρήσεις, Μουστάρδα, Φέτα, Γιαούρτι, Κρασί Μοσχοφίλερο, Μπύρες, Πατάτες, Ντομάτες, Βούτυρο, Μαρούλι, Φύλλο κρούστας, Αναψυκτικό τύπου Cola
Σχετικά με τις τιμές των αμνοεριφίων, οι τιμές παραγωγού διαμορφώνονται γύρω στα 6 ευρώ το κιλό για τα αρνιά και 6,3 ευρώ το κιλό για το κατσίκι, και η τιμή καταναλωτή στα κρεοπωλεία διαμορφώνεται κοντά στα 10 ευρώ. Καταναλωτές που βρέθηκαν στη Βαρβάκειο Αγορά για μια πρώτη γεύση παρατήρησαν πως οι τιμές έχουν αυξηθεί σε σχέση με πέρυσι. “Οι τιμές είναι πιο ακριβές από πέρυσι, σίγουρα 20%-25%” είπε καταναλωτής στην κάμερα του ΑΝΤ1.
Οι τιμές στη Βαρβάκειο κυμαίνονται:
-Στα 7,90 ευρώ το κιλό για το αρνί
-Στα 9,90 ευρώ το κιλό για το κατσίκι
-Στα 6 ευρώ το κιλό η συκωταριά (ενώ πέρυσι οι τιμές ήταν 6,50-7,60 ευρώ παρουσιάζοντας μείωση).
Ελαφρά ανοδικές οι τιμές και στα συνοικιακά κρεοπωλεία
-Στα 10,90 ευρώ το κιλό το κατσίκι
-Στα 10,50 ευρώ το κιλό το αρνί
-Στα 9,80 ευρώ το κιλό η συκωταριά.
Το απλό τσουρέκι κυμαίνεται στα 5,50 ευρώ το κιλό, ενώ το τσουρέκι με σοκολάτα στα 9 ευρώ το κιλό. Τα πασχαλινά κουλούρια πωλούνται στα 10 ευρώ το κιλό και τα βαμμένα αυγά στα 4,86 ευρώ η 12άδα.
Πηγή: enikos.gr