Με διαφορετικές προσεγγίσεις πραγματοποιήθηκαν στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, οι τοποθετήσεις των εισηγητών και ειδικών αγορητών των κομμάτων στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τον Ανταγωνισμό. Το νομοσχέδιο επιχειρεί τον εκσυγχρονισμό του δικαίου του ανταγωνισμού για την ψηφιακή εποχή, τροποποιεί τον ν.3959/2011 και ενσωματώνει την ευρωπαϊκή Οδηγία 2019/1 για την παροχή αρμοδιοτήτων στις αρχές ανταγωνισμού των κρατών μελών, ώστε να επιβάλλουν αποτελεσματικότερα τους κανόνες και για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς.
Ο εισηγητής της ΝΔ, Βασίλης Γιόγιακας, τάχθηκε υπέρ του νομοσχεδίου, τονίζοντας πως με αυτό «διασφαλίζεται η ενιαία εφαρμογή των κανόνων ανταγωνισμού στην Ευρώπη και στην Ελλάδα και αντιμετωπίζονται πρακτικές στην ψηφιακή οικονομία που βλάπτουν τον ανταγωνισμό». Πρόσθεσε πως ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου και η καλύτερη εφαρμογή των κανόνων του ανταγωνισμού στην εγχώρια αγορά, «θα αυξήσουν την παραγωγικότητα της οικονομίας μας, αλλά και την αγοραστική δύναμη των συμπολιτών μας». Πρόκειται, είπε, για μια σειρά «από αναγκαία και ουσιαστικά βήματα που γίνονται για τον εκσυγχρονισμό του Δικαίου Ανταγωνισμού στη χώρα μας. Εισάγονται πρόσθετες διατάξεις που λαμβάνουν υπόψη τα νέα δεδομένα της ψηφιακής οικονομίας και διορθώνονται αδυναμίες και κενά που διαπιστώθηκαν στο νόμο του 2011. Σημείωσε πως για την μετατροπή της οικονομίας από «χαμηλής» έντασης σε «υψηλής», είναι αναγκαία η ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και με το παρόν σχέδιο νόμου, αυτή γίνεται πιο διαφανής: Της παρέχονται οι απαραίτητες εγγυήσεις ανεξαρτησίας στην εκτέλεση του έργου του Πειθαρχικού Συμβουλίου της Αρχής, επεκτείνεται η διαδικασία διευθέτησης διαφορών, της δίνονται περισσότεροι ανθρώπινοι πόροι, εξουσίες και νέα εργαλεία για να ασκήσει πιο αποτελεσματικά το έργο της. Ενισχύεται με νέες ρυθμίσεις η αμοιβαία συνδρομή μεταξύ της Επιτροπής Ανταγωνισμού των άλλων εθνικών αρχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Σαρακιώτης, από την πλευρά του επισήμανε ότι η συζήτηση αυτού του σχεδίου νόμου που αφορά τον ανταγωνισμό, είναι επίκαιρη, ειδικά όταν αυτή διεξάγεται κάτω από μία μάλλον «επιτελική ασυνεννοησία» που υπάρχει στην κυβέρνηση της Ν.Δ. Καταλόγισε στην κυβέρνηση πως οι αντιλήψεις της περί του ανταγωνισμού, είχαν ως αποτέλεσμα την πλήρη απαξίωση της Δ.Ε.Η. με σκοπό την τελική πώλησή της και την αύξηση των τιμολογίων της. Την ενίσχυση των σούπερ μάρκετ και των μεγάλων αλυσίδων έναντι των επιχειρήσεων λιανεμπορίου. Την κατακόρυφη άνοδο στις τιμές των υλικών στον κατασκευαστικό κλάδο και στην βιομηχανική παραγωγή. Σημείωσε πως «το πιο ηχηρό παράδειγμα της αισχροκέρδειας και της μετάθεσης κάθε έννοιας ανταγωνισμού στις καλένδες, είναι οι τιμές των τεστ PCR για την ανίχνευση του κορονοϊού». Θέσατε, τόνισε, «πλαφόν τα 47 ευρώ στην τιμή διενέργειας των τεστ PCR, όταν αυτά εισάγονται έναντι τιμής περίπου 10 ευρώ και με το υπόλοιπο ποσό να είναι ‘καπέλο’! Κάτι που αποδεικνύεται και από τον διαγωνισμό που έκαναν, τόσο ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, όσο και ο δήμαρχος Χαλανδρίου».
Σχετικά με την κύρωση της κοινοτικής Οδηγίας, ο κ. Σαρακιώτης καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι άργησε να την φέρει για ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο, καθώς ήθελε πρώτα να ολοκληρώσει τη βίαιη απόλυση των μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού που είχε στελεχωθεί επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – πράξη που είναι κόντρα στο γράμμα και στο πνεύμα της υπό συζήτηση Οδηγίας.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Απόστολος Πανάς, εστιάζοντας στις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, είπε πως εμείς στηρίζουμε την ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της αποδίδουμε μεγάλη σημασία, καθώς τη θεωρούμε ως τελευταίο προπύργιο της κοινωνίας στη μάχη κατά των παρεκκλίσεων του ελεύθερου ανταγωνισμού. Απαιτούνται γρήγορα και αποτελεσματικά βήματα, πέρα από τα επικοινωνιακά πυροτεχνήματα, για την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής, ώστε να αυξηθεί η εγχώρια προστιθέμενη αξία και για την επίλυση των ζητημάτων ρευστότητας που θα αντιμετωπίσει η μικρομεσαία επιχείρηση. Ζήτησε οι μεγάλες, μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις να αντιμετωπίζονται με τρόπο δίκαιο και ισόνομο. Σχολιάζοντας την καθυστέρηση ενσωμάτωσης της κοινοτικής Οδηγίας στο εθνικό μας δίκαιο, είπε πως αυτή αποστέρησε από την ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού τον απαραίτητο εκσυγχρονισμό της και τη θεσμική ενίσχυσή της. Εμείς, πρόσθεσε, πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση οφείλει να εξασφαλίσει στην Επιτροπή ένα ισχυρό θεσμικά περιβάλλον, ειδικά όπως τώρα, που τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις βρίσκονται έρμαια της εκτόξευσης του κόστους ενέργειας και των συνεχών ανατιμήσεων σε βασικά προϊόντα και αγαθά.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, τόνισε πως καμία Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν μπορεί να τα βάλει με τη ζούγκλα του ανταγωνισμού, καθώς τέτοιου είδους επιτροπές είναι εξαρτημένες, και από το αστικό κράτος, και από τα συμφέροντα του κεφαλαίου». Υποστήριξε πως ο μόνος έλεγχος που μπορεί να φέρει ορισμένα αποτελέσματα είναι ο κοινωνικός, ο εργατικός έλεγχος, στη βάση ενός κεντρικού δημοκρατικού σχεδιασμού της οικονομίας, με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες και συμφέροντα, και όχι αυτές των μονοπωλιακών ομίλων που δεν θα υφίστανται». Το νομοσχέδιο αυτό, είπε, σε αντίθεση με τον τίτλο του, επιδιώκει «τη θωράκιση των αρχών του ελεύθερου ανταγωνισμού και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Ανταγωνισμός που πάντα είναι σε βάρος των μικρών επιχειρήσεων, των αυτοαπασχολούμενων και της λαϊκής οικογένειας, καθώς όπως βλέπουμε, όχι μόνο δεν συμπιέζονται οι τιμές, αλλά έχουμε ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις. Οι λεγόμενες ανεξάρτητες αρχές εποπτείας και δήθεν προστασίας των καταναλωτών, ούτε θέλουν, ούτε μπορούν να προστατεύουν τους «αδύναμους καταναλωτές» από «αθέμιτες επιχειρηματικές πρακτικές», όπως παραπλανητικά ισχυρίζονται.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι το νέο της σχέδιο είναι η μετατροπή της οικονομίας μας σε μια εξαρτώμενη οικονομία μέσω του ξεπουλήματος των επιχειρήσεων μας σε ξένους, δημοσίων και ιδιωτικών. Ένα μοντέλο που μπορεί πολλές φορές να οδηγεί σε αρκετά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, όπως στην κεντροανατολική Ευρώπη, όμως αυτή η ανάπτυξη έχει πάντοτε ημερομηνία λήξης – και καταλήγουν όπως η Γουατεμάλα, όπου ο ρυθμός ανάπτυξης διατηρείται μεν υψηλός, αλλά οι ιθαγενείς γίνονται όλο και πιο φτωχοί. Αμφισβήτησε κατά πόσο οι κοινοτικές Οδηγίες μπορούν να ενισχύσουν την εποπτεία της αγοράς. Παρατήρησε πως στην Ελλάδα συνεχώς μειώνονται οι μεγάλες επιχειρήσεις. Εξέφρασε την απαισιοδοξία του σχετικά με το σχέδιο των συγχωνεύσεων. Χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ανούσιο, καθώς όπως είπε, δεν βοηθάει καθόλου στην επίλυση των πραγματικών προβλημάτων της χώρας μας, το κυριότερο των οποίων είναι η παραγωγή πλούτου.
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25, Γιώργος Λογιάδης, σχολιάζοντας τις ανατιμήσεις στην αγορά, ανέφερε πως «η ακρίβεια είναι ένα ταξικό φαινόμενο που πλήττει τους φτωχότερους από τις αρπακτικές διαθέσεις της αχαλίνωτης αγοράς. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, σημείωσε, εμφανίζεται ως το όργανο της προστασίας των συμφερόντων του καταναλωτή και της καταπολέμησης των πρακτικών που περιορίζουν ή νοθεύουν τον ανταγωνισμό, αλλά η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Οι ελληνικές κυβερνήσεις πάντα επιδίωκαν και επιδιώκουν την χειραγώγησή της με αρεστές διοικήσεις. Ουσιαστικά, είπε, όλες αυτές οι Αρχές είναι υποταγμένες στις κυβερνήσεις που και αυτές είναι δέσμιες των ολιγαρχικών συμφερόντων. Ενδεικτικό είναι, σημείωσε, ότι απαλείφθηκε από το αρχικό σχέδιο διάταξη με την οποία δινόταν η δυνατότητα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού να παρεμβαίνει σε αγορές που σήμερα εποπτεύονται από άλλες ανεξάρτητες αρχές, όπως οι τηλεπικοινωνίες.
Η επεξεργασία του νομοσχεδίου στην Επιτροπή, αποφασίσθηκε να συνεχιστεί την ερχόμενη Δευτέρα, με την ακρόαση φορέων και στη συνέχεια την κατ’ άρθρων συζήτησή του. Την Τρίτη, να διεξαχθεί η δεύτερη ανάγνωσή του και την Πέμπτη να εισαχθεί στην ολομέλεια για συζήτηση και ψήφιση.