Διευκρινίσεις για το ζήτημα που ανέκυψε τις τελευταίες ημέρες για την ασφαλιστική ικανότητα των ελεύθερων επαγγελματιών δίνει ο e-ΕΦΚΑ .
Αναλυτικά, ο Φορέας τονίζει τα εξής:
Την 1η Μαρτίου ανανεώθηκε η ασφαλιστική ικανότητα σε 8.044.869 ασφαλισμένους, συνταξιούχους, άμεσα και έμμεσα μέλη. Σε μερίδα ασφαλισμένων η ασφαλιστική ικανότητα δεν ανανεώθηκε για τους εξής τρεις βασικούς λόγους:
Α) Είτε γιατί έχουν αρρύθμιστες οφειλές προς τον ΕΦΚΑ- υπενθυμίζεται πως για να λάβει ένας πολίτης ασφαλιστική ικανότητα θα πρέπει να μην οφείλει ή αν οφείλει να έχει ρυθμίσει τις οφειλές του. Αυτή η νομοθεσία ισχύει εδώ και δεκαετίες και κατ’εξαίρεση δόθηκε ασφαλιστική ικανότητα σε όλους πέρυσι λόγω της πανδημίας,
Β) Είτε γιατί δεν συμπλήρωσαν κατά το προηγούμενο έτος 50 ένσημα ασφάλισης και με βάση τον νόμο δεν δικαιούνται ασφαλιστική ικανότητα,
Γ) Είτε γιατί παρόλο που κατέβαλαν κανονικά τις οφειλές τους προς τον ΕΦΚΑ και το ΚΕΑΟ μέχρι σήμερα δεν έχουν φανεί οι καταβολές τους στο σύστημα.
Για την πρώτη περίπτωση, δίνεται η δυνατότητα σε όσους έχουν αρρύθμιστες οφειλές να τις ρυθμίσουν στο ΚΕΑΟ σε έως 12 δόσεις και με αυτόν τον τρόπο να λαμβάνουν μηνιαίως ασφαλιστική ικανότητα. Μάλιστα, με νομοθετική διάταξη που έρχεται προς ψήφιση στη Βουλή, θα δίνεται η δυνατότητα αποπληρωμής μόνο της οφειλής που αφορά τις παροχές σε είδος και χρήμα προκειμένου να λάβει κάποιος ετήσια ασφαλιστική ικανότητα. Μια πρωτοβουλία που θα ευνοήσει χιλιάδες ασφαλισμένους καθώς θα έχουν την δυνατότητα να αποπληρώσουν το minimum του ποσού που απαιτείται για τη λήψη ασφαλιστικής ικανότητας.
Για τις περιπτώσεις εκείνων των ασφαλισμένων που ενώ πληρώνουν κανονικά τις οφειλές τους φαίνεται να χρωστούν, πράγματι υπάρχουν καθυστερήσεις μεταξύ της πληρωμής της οφειλής και της εκκαθάρισης της στο σύστημα του ΚΕΑΟ και των τρεχουσών εισφορών, καθυστερήσεις που αντανακλούν τις προβληματικές δομές του Οργανισμού από τη στιγμή της δημιουργίας του. Οι καθυστερήσεις αυτές δημιουργούν προβλήματα όχι μόνο στην έγκαιρη λήψη της ασφαλιστικής ικανότητας αλλά και σε μια σειρά άλλων συναλλαγών με τον ΕΦΚΑ (ρυθμίσεις κλπ).
Οι προτεραιότητες του Οργανισμού
Η Διοίκηση του Οργανισμού έχει θέσει ως προτεραιότητα:
a) Την διαλειτουργικότητα μεταξύ του πληροφοριακού συστήματος τρεχουσών εισφορών του ΕΦΚΑ και του ΚΕΑΟ. Το θέμα είναι εξαιρετικά σύνθετο και για αυτό τον λόγο δεν έχει καταστεί εφικτό μέχρι σήμερα. Η διαλειτουργικότητα των συστημάτων θα λύσει μια σειρά από προβλήματα όπως το να μην μεταφέρονται πληρωμές από το σύστημα τρεχουσών εισφορών στο ΚΕΑΟ λόγω εκπρόθεσμης πληρωμής καθώς και να δημιουργηθεί ένας ενιαίος κωδικός πληρωμής τρεχουσών και ληξιπρόθεσμων οφειλών που θα διευκολύνει παρά θα ταλαιπωρεί τους πολίτες. Στόχος είναι οι πληρωμές των ασφαλισμένων να φαίνονται αμέσως στο σύστημα και αυτές να γίνονται με έναν τρόπο εύκολο και φιλικό προς τον χρήστη της αντίστοιχης ηλεκτρονικής υπηρεσίας.
b) Την άμεση εκκαθάριση των οφειλών που ενώ πληρώθηκαν εγκαίρως από τους ασφαλισμένους ελεύθερους επαγγελματίες, αυταπασχολούμενους και αγρότες δεν έχουν φανεί μέχρι και σήμερα στο σύστημα. Αυτό θα συμβεί μέχρι τις 22 Μαρτίου. Για αυτόν τον λόγο, ειδικά για τους επαγγελματίες του πρώην ΕΤΑΑ που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της μη έγκυρης εκκαθάρισης των γραμματίων προείσπραξης, χρεωστικών υπολοίπων κ.α, δόθηκε παράταση έως τις 18 Απριλίου στην ασφαλιστική τους ικανότητα. Πρόκειται για δικηγόρους, γιατρούς, μηχανικούς, φαρμακοποιούς, συμβολαιογράφους κ.λπ. Αυτή η παράταση αφορά τόσο εκείνους που πληρώνουν κανονικά τις οφειλές τους αλλά δεν έχουν φανεί ακόμη οι πληρωμές στο σύστημα, όσο και εκείνους που χρωστούν.
c) Τέλος, για τους υπόλοιπους ελεύθερους επαγγελματίες αλλά και για τους αγρότες που έχουν πληρώσει κανονικά τις οφειλές τους αλλά δεν έχουν φανεί στο σύστημα, μπορούν να επισκεφθούν ένα υποκατάστημα του ΕΦΚΑ με το αποδεικτικό πληρωμής και να εκδώσουν ασφαλιστική ικανότητα. Υπενθυμίζεται πως και για αυτούς το πρόβλημα θα έχει επιλυθεί μέχρι τις 22 Μαρτίου.
Η Διοίκηση του ΕΦΚΑ καταβάλλει μια μεγάλη προσπάθεια να επιλυθούν οριστικά τα διαχρονικά προβλήματα του Οργανισμού. Προβλήματα που δεν αφορούν μόνο τις συντάξεις αλλά και θέματα εισφορών, παροχών και εξυπηρέτησης συνολικά. Για αυτό άλλωστε ψηφίστηκε και ο νόμος 4892/2022 για τον εκσυγχρονισμό του Οργανισμού με στόχο να δοθούν πρόσθετα εργαλεία στη Διοίκηση για την αντιμετώπιση τέτοιων αλλά και άλλων σύνθετων προβλημάτων που παρατηρούνται. Ήδη έχει γίνει σημαντική πρόοδος σε όλα τα μέτωπα και αποτελεί στοίχημα για τον Οργανισμό και η άμεση επίλυση του προβλήματος πληρωμών και διαλειτουργικότητας μεταξύ των συστημάτων.