H επέκταση της Αττικής Οδού και του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο, η αναβάθμιση των λιμανιών του Λαυρίου και της Αλεξανδρούπολης, η γραμμή 4 του μετρό στην Αθήνα αλλά και οι δύο επεκτάσεις στο μετρό της Θεσσαλονίκης, το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, η σιδηροδρομική γραμμή Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα (θα υπάρχει και σύνδεση με Ολυμπία και Κατάκολο), η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας, η Νότια Επέκταση Περιμετρικής Υμηττού είναι μόνο μερικά από τα έργα που αναμένεται να προταθούν για τη λίστα που θα κατατεθεί προς χρηματοδότηση από το «πακέτο Γιούνκερ».
Ο συγκεκριμένος κατάλογος θα εξεταστεί περαιτέρω, σύμφωνα με την Ημερησία, ώστε στη συνέχεια να υποβληθεί στην ΕΤΕπ καθώς η χώρα μας συγκαταλέγεται στους ουραγούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σχέση με την αξιοποίηση του νέου επενδυτικού εργαλείου.
Σημειώνεται ότι η Ελλάδα είναι μία από τις ελάχιστες χώρες που δεν έχουν εντάξει έργα στο «πακέτο Γιούνκερ». Μέχρι σήμερα έχουν ενταχθεί, από άλλα κράτη – μέλη, επενδύσεις άνω των 60 δισ. ευρώ σε τομείς που ξεκινούν από την υγεία και φτάνουν μέχρι τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).
Σύμφωνα με στελέχη της κυβέρνησης η χώρα μας μπορεί και πρέπει να εκμεταλλευτεί κάθε ευκαιρία που προσφέρεται από το «πακέτο Γιούνκερ», με στόχο να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, να ενισχυθεί η ανάπτυξη και να προσελκύσουμε επενδύσεις.
Σταθμός ΚΤΕΛ στο Ελαιώνα
Προς χρηματοδότηση από το πακέτο Γιούνκερ και η υλοποίηση του ενοποιημένου σταθμού ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα που θα δώσει ανάσα στην Αττική, καθώς θα αποσυμφορήσει κεντρικές αρτηρίες όπως η οδός Λιοσίων, η Λ. Κηφισού αλλά και η Λ. Αλεξάνδρας και η περιφερειακές οδοί γύρω από την Πλατεία Καραΐσκάκη.
Πρόκειται για έργο αναφορά για την πόλη της Αθήνας γιατί θα μειώσει σημαντικά το κυκλοφοριακό στη Λιοσίων και τον Κηφισό όπου είναι οι δύο σταθμοί υπεραστικών λεωφορείων σήμερα.
Το έργο θα αποτελέσει «δεξαμενή» για περίπου 40.000 επιβάτες ημερησίως για το μετρό που ήδη έχει σταθμό στην περιοχή. Ο νέος ενοποιημένος σταθμός θα διαθέτει εμπορικά καταστήματα, καταστήματα εστίασης, οθόνες για την άφιξη και αναχώρηση των λεωφορείων, χώρους αναμονής, ενώ θα υπάρχει ένας ειδικά διαμορφωμένος χώρος για την στάθμευση των υπεραστικών λεωφορείων.
Επέκταση Αττικής Οδού
Τη μακέτα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού βγάζουν από το συρτάρι τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Οικονομίας, με τα σχέδια να παίρνουν πνοή από το 2008, οπότε και σχεδιάζεται συνδυαστικά με την επέκταση του Προαστιακού σιδηροδρόμου έως το Λαύριο και με την αναβάθμιση του λιμένα Λαυρίου. Το εγχείρημα της επέκτασης της Αττικής Οδού χρονολογείται από το 2001 οπότε επιδιώχθηκε να δημοπρατηθεί το έργο μέσω παραχώρησης.
Ύστερα από μία επταετία σχεδιασμών το 2008 η μακέτα των επεκτάσεως της Αττικής Οδού προέβλεπε την υπογειοποίηση σε Αργυρούπολη και Καισαριανή σημαντικού τμήματος των νέων αυτοκινητοδρόμων, ενώ το 2009 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς προχώρησε στην προκήρυξη του διαγωνισμού για τους νέους αυτοκινητοδρόμους.
Σύμφωνα με τον τότε σχεδιασμό, οι επεκτάσεις θα ήταν συνολικού μήκους 71,6 χλμ, ήταν προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ και θα είχαν αποπερατωθεί μέχρι τις αρχές του 2015. Λόγω όμως των εθνικών εκλογών του 2009, η δημοπράτηση Σουφλιά ακυρώθηκε. Έκτοτε το έργο παραμένει στο συρτάρι παρά τις, κατά καιρούς, εξαγγελίες σχεδόν όλων των υπουργών Υποδομών για την προώθηση του έργου που θα μπορούσε να βελτιώσει δραματικά τις μετακινήσεις στην Αττική.
Γραμμή 4 Μετρό
Η πολυθρυλούμενη Γραμμή 4 που φέρνει το Μετρό και στο Γαλάτσι αυτή τη φορά «σχεδιάζεται» να μπει στα έργα υποδομών του «πακέτου Γιούνκερ». Με ΣΔΙΤ (σύμπραξη Ιδιωτών – Δημοσίου) μέσα από το πακέτο Γιούνκερ και προτεραιότητα στις συνδυασμένες μεταφορές προωθεί το υπουργείο Υποδομών τη νέα γενιά έργων, ολοκληρώνοντας την πρόταση που θα καταθέσει εντός των ημερών στο υπουργείο Οικονομίας για την αξιοποίηση του νέου χρηματοδοτικού εργαλείου.
Στην υλοποίηση της Γραμμής 4 του μετρό, άμεσος στόχος είναι η πρώτη ζώνη που αφορά το Γαλάτσι – Ευαγγελισμό – Γουδή, ενώ στο ίδιο πακέτο σχεδιάζονται να ενταχθούν και δύο επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης προς Σταυρούπολη και Εύοσμο.
Θριάσιο Πεδίο
Έως το τέλος του χρόνου αναμένεται να έχει επιλεγεί ανάδοχος στον διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, για το οποίο έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον 38 επιχειρηματικά σχήματα. Η διαδικασία υποβολής προσφορών έχει πάρει παράταση μέχρι τα τέλη Μαΐου και ως το τέλος του χρόνου θα έχει γίνει η επιλογή του επενδυτή. Ο διαγωνισμός αφορά σύμβαση παραχώρησης με ποσοστό επί του τζίρου. Τα έσοδα για το Δημόσιο εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 500.000 ευρώ ετησίως τα πρώτα 12 έτη και από τον 13ο χρόνο και μετά σε 1,5 εκατ. ευρώ.
Το Θριάσιο μπορεί να καταστεί το σημαντικότερο εμπορευματικό κέντρο στη ΝΑ Ευρώπη ενώ η επένδυση αναμένεται να ανέλθει στα 250 – 300 εκατ. ευρώ και θα οδηγήσει στη δημιουργία 3.000 – 5.000 θέσεων εργασίας.
Αναδιάρθρωση αστικών συγκοινωνιών
Η διαμόρφωση νέας εταιρικής ταυτότητας, νέου brand με στόχο τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς να γίνουν πιο ελκυστικά στις μικρότερες ηλικίες, αλλά και να υπάρξει διασύνδεση με τη βιομηχανία του τουρισμού, αποτελούν έναν από τους τρεις στόχους του σχεδίου αναδιάρθρωσης του ΟΑΣΑ που αναμένεται να ενταχθεί στο πακέτο Γιούνκερ.
Οι άλλοι δύο είναι η αύξηση των εσόδων μέσω της διάδοσης των καρτών απεριορίστων διαδρομών, της πάταξης της εισιτηριοδιαφυγής και της αποτελεσματικής διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων του ομίλου, και ο εξορθολογισμός των εξόδων κυρίως με την επίτευξη συνεργιών μεταξύ των συγκοινωνιακών εταιρειών.
Παράλληλα θα ανασχεδιαστεί το σύστημα παραγωγής και διανομής εισιτηρίων με την εισαγωγή του θερμικού εισιτηρίου (e-voucher) και θα επεκταθεί το mobile ticketing, ενώ την περίοδο της αναδιάρθρωσης θα εφαρμοστεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο, στο οποίο η χρέωση θα είναι ζωνική, ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση, και θα ολοκληρωθεί η τηλεματική.
Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα
Η ΕΡΓΟΣΕ προγραμματίζει την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρα – Πύργος – Αρχαία Ολυμπία – Κατάκολο και Πύργος – Κυπαρισσία – Καλαμάτα στη δυτική Πελοπόννησο μήκους 285 χιλιομέτρων. Στόχος είναι να συνδεθούν με το τρένο τέσσερα λιμάνια κρουαζιέρας (Πάτρα, Κυλλήνη, Κατάκολο και Καλαμάτα) ώστε η περιοχή με επίκεντρο την Ολυμπία να αποτελέσει πόλο έλξης τουριστικών επενδύσεων. Η γραμμή θα δώσει τη δυνατότητα λειτουργίας Προαστιακού Σιδηροδρόμου μεταξύ Πάτρας – Πύργου και Κυπαρισσίας – Καλαμάτας, ενώ θα υπάρχει απευθείας σύνδεση με Κόρινθο και Αθήνα αλλά και την Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα.
Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται σε 600 εκατομμύρια ευρώ και το προσεχές διάστημα αναμένεται να ξεκινήσει η μελέτη βιωσιμότητάς του.
Υδατοδρόμια
Η ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων αποτελεί ακόμα μία προτεραιότητα της κυβέρνησης. Τα Υπουργεία Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ και τους συναρμοδίους φορείς, προσανατολίζονται στην άμεση αδειοδότηση των υδατοδρομίων Παξών, Πατρών, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς και Λευκάδας, μετά και το αδειοδοτημένο ήδη υδατοδρόμιο της Κέρκυρας, με στόχο την δημιουργία του πρώτου δικτύου υδατοδρομίου στην Ελλάδα.
Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, πάνω από 50 υδατοδρόμια βρίσκονται σε μία διαδικασία αδειοδότησης.
Στόχος είναι να υπάρξουν πέντε με έξι υδατοδρόμια που θα είναι αδειοδοτημένα στο Ιόνιο ώστε μία ή και περισσότερες εταιρείες υδροπλάνων να έχουν τα σημεία και τους προορισμός τους δυνατούς, για να εκτελούν το πτητικό έργο που θα τους εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά τους.
Ο Προαστιακός στο Λαύριο
Η επέκταση του Προαστιακού από το Κορωπί στο Λαύριο θα είναι μήκους 32 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει την κατασκευή υποδομής, επιδομής, ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης της γραμμής. Πρόκειται για ένα ενιαίο οδικό, σιδηροδρομικό και λιμενικό έργο που θα επαναφέρει την αίγλη του παλιού λιμανιού του Λαυρίου. Η σύνδεση του λιμανιού με τον προαστιακό σιδηρόδρομο από το Κορωπί, η οδική σύνδεση με την Αττική Οδό αλλά και η αναβάθμιση του λιμανιού το οποίο μπορεί να γίνει κόμβος επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών αποτελεί προτεραιότητα για την ΕΡΓΟΣΕ, η οποία προσλαμβάνει σύμβουλο, προκειμένου το έργο να προχωρήσει με τη μέθοδο της μελέτης – κατασκευής.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική μελέτη χάραξης της ΕΡΓΟΣΕ, ο ηλεκτροκινούμενος άξονας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, θα αποτελέσει διακλάδωση του υπάρχοντος ανατολικού κλάδου του προαστιακού σιδηροδρόμου Αττικής με αφετηρία τον κόμβο Κορωπίου και σχεδιάζεται για να εξυπηρετεί ταχύτητες συρμών έως 120 χλμ ανά ώρα.
Η γραμμή προγραμματίζεται να είναι διπλή, θα έχει εννέα σταθμούς προαστιακού: Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κουβαράς, Κερατέα, «Δασκαλιό 1» – ΒΙΟΠΑ Κερατέας, «Δασκαλιό 2», Θορικό, «Κυπριανός» Λαυρίου και Λιμάνι Λαυρίου και αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 300.000 επιβάτες καθημερινά. Στόχος είναι από το λιμάνι του Λαυρίου να εξυπηρετούνται τα επιβατηγά πλοία από το Βόρειο και Κεντρικό Αιγαίο, καθώς και να φιλοξενεί κρουαζιερόπλοια. Η απόσταση ως το κέντρο της Αθήνας θα είναι 15 λεπτά μικρότερη σε σύγκριση με τη διαδρομή από τον Πειραιά. Το σιδηροδρομικό κόστος ανέρχεται σε 140 εκατ. ευρώ και το ύψος του συνολικού έργου σε 300 εκατ. ευρώ.
Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο
Στα έργα που προτείνονται για το πακέτο Γιούνγκερ περιλαμβάνεται και η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο μέχρι τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα προϋπολογισμού 160 εκατομμυρίων ευρώ.
Το έργο αφορά στην τοποθέτηση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης με παράλληλη αναβάθμιση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών.
Σύμφωνα με τον κ. Βούρδα, προβλέπεται η λειτουργία ως προαστιακού κατά μήκος του Έβρου ποταμού, καθώς και «η σύνδεση με τον τουρκικό σιδηρόδρομο στο Πύθιο και με τον βουλγαρικό στο Ορμένιο, η μεταφορά εμπορευμάτων προς την ανατολική Ευρώπη και η σύνδεση με το λιμάνι του Μπουργκάς».