Ο κατασκευαστικός κλάδος «στενάζει». Το μειωμένο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, το πάγωμα των ιδιωτικών επενδύσεων, η ανυπαρξία χρηματοδότησης και πιστώσεων από τον τραπεζικό τομέα και η συνακόλουθη έλλειψη ρευστότητας βαρύνουν περαιτέρω την αρνητική πορεία του.
Αυτά αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΤΕΑΤ με αφορμή την τακτική γενική συνέλευση. «Η υπέρβαση αυτής της δραματικής κατάστασης, που μπορεί να γίνει μέσα από την επανακινητοποίηση της παραγωγικής βάσης της χώρας με τις κατασκευές στην πρώτη γραμμή εφόσον γίνει εφικτός ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ενός αναπτυξιακού σοκ στην οικονομία, αποτέλεσε μέχρι σήμερα στόχο που εκινείτο συνεχώς απομακρυνόμενος καθώς διολίσθαινε από μήνα σε μήνα η επίτευξη ενδιάμεσων στόχων όπως η θετική αξιολόγηση από τους Θεσμούς και η κάποιας μορφής συμφωνία για τον τρόπο διαχείρισης του χρέους, που αποτελούν τις προϋποθέσεις για το ουσιαστικό ξεπέρασμα της κρίσης».
«Έτσι δέσμιες της μεγάλης εικόνας της οικονομίας και οι ελληνικές κατασκευαστικές επιχειρήσεις προσπαθούν να αντέξουν στο εσωτερικό της χώρας περιμένοντας την επόμενη μέρα, ενώ στρέφονται ολοένα και περισσότερο στο εξωτερικό όπου επάξια ανταγωνίζονται τις αντίστοιχες εταιρίες άλλων χωρών».
Ο ΣΤΕΑΤ διατυπώνει μια δέσμη αιτημάτων και παρεμβάσεων:
1. Άμεση ενίσχυση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, με την διάθεση των αναγκαίων πόρων για την εκτέλεση έργων και υποδομών κάθε μορφής, μικρών και μεγάλων, με στόχο την ισόρροπη και βιώσιμη ανάπτυξη και την περιφερειακή σύγκλιση. Για τον σκοπό αυτό αποτελεί αδήριτη ανάγκη η επεξεργασία και υλοποίηση ενός Εθνικού Στρατηγικού Σχεδιασμού προσαρμοσμένου στις πραγματικές ανάγκες και δυνατότητες της χώρας.
2. Ουσιαστική αξιοποίηση του πακέτου Γιούνκερ και έγκαιρη και επαρκής προετοιμασία για την ένταξη έργων στο πρόγραμμα από τους φορείς του Δημοσίου. Αξιοποίηση στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό των πόρων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και παράλληλα εκμετάλλευση επενδυτικών κεφαλαίων, στα πλαίσια της επιδιωκόμενης μόχλευσης εξαιρετικά αναγκαίας υπό τις παρούσες συνθήκες για την οικονομία.
3. Εξάντληση όλων των περιθωρίων για την διάθεση των αναγκαίων πόρων για την έγκαιρη αποπληρωμή υποχρεώσεων του Δημοσίου προς κατασκευαστικές επιχειρήσεις και την ομαλή χρηματοδότηση των έργων.
4. Υιοθέτηση των θέσεων μας για το νέο θεσμικό πλαίσιο ανάθεσης και εκτέλεσης των Δημοσίων Έργων και τον νέο νόμο για τις Συμβάσεις Παραχώρησης.
5. Οριστική λύση στα χρονίζοντα προβλήματα, με την σύσταση και λειτουργία «Εθνικού Συστήματος Τεχνικών Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων» σύμφωνα με τις συγκεκριμένες και ολοκληρωμένες προτάσεις μας και καθιέρωση του «Παρατηρητηρίου Τιμών και Προδιαγραφών».
6. Αντιμετώπιση των προβλημάτων φορολογικής νομοθεσίας που θίγουν τις κατασκευαστικές εταιρείες και ισότιμη συμπεριφορά από την Πολιτεία απέναντί τους.
7. Επεξεργασία και υλοποίηση Στρατηγικού Σχεδιασμού για την προώθηση της εξωστρέφειας του ελληνικού κατασκευαστικού και τεχνικού δυναμικού με κατάλληλα και ουσιαστικά μέτρα υποστήριξης του κλάδου στην Ελλάδα και το εξωτερικό.