Αναλύοντας το νομοθετικό πλαίσιο ρύθμισης – διαγραφής των
«κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων» ήταν το θέμα εκδήλωσης που οργάνωσαν απόψε
το Επιμελητήριο Ηρακλείου, το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος, τμήμα Ανατολικής
Κρήτης και ο Δικηγορικός Σύλλογος Ηρακλείου.
Κατά την εκδήλωση, αναπτύχθηκαν οι δυνατότητες του
Ν.4307/2014 για την ρύθμιση των «κόκκινων δανείων» μικρών επιχειρήσεων &
επαγγελματιών οι έκτακτες ρυθμίσεις εμπορικών χρεών και η δικαστική διαδικασία.
«Σαν γενική αρχή θεωρούμε ότι η σωστή διαχείριση των
κόκκινων επιχειρηματικών δανείων θα δημιουργήσει έναν νέο αναπτυξιακό κύκλο για
την οικονομία τόνισε ο πρόεδρος του Επιμελητήριου Μανώλης Αλιφιεράκης, κατά τον
χαιρετισμό του στην εκδήλωση σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο.
«Πιστεύουμε ότι είναι μονόδρομος, όμως πρέπει να γίνει
ορθολογικά και όχι πρόχειρα και χωρίς κριτήρια για να αυξηθεί ο θετικός
αντίκτυπος που θα έχει στην πραγματική οικονομία. Έτσι θα δοθεί μία διέξοδος
στην αγορά και θα σταματήσει η αυξανόμενη τάση των λουκέτων που κυριαρχεί
σήμερα επεσήμανε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου
Όπως ανέφερε με τους κοινωνικούς μας εταίρους από κοινού
συντάξαμε και καταθέσαμε στο υπουργείο μια πρόταση – πλαίσιο για την προσαρμογή
της αποπληρωμής των επιχειρηματικών δανείων, που βρίσκονται σε καθυστέρηση στις
πραγματικές οικονομικές δυνατότητες των επιχειρήσεων, ώστε αυτές να παραμείνουν
βιώσιμες.
Ακολούθως, ανέπτυξε τις βασικές προτάσεις όπως η απομείωση
δανείων προκειμένου και τα δάνεια να παραμείνουν ενήμερα και οι επιχειρήσεις να
παραμείνουν βιώσιμες. «Επίσης, η εισαγωγή μιας μεθοδολογία που εμείς όπως είπε
την ονομάζουμε δείκτη επιβίωσης επιχείρησης, η οποία θα προτείνει ένα ελάχιστο
ποσό μηνιαίων εξόδων της επιχείρησης προκειμένου να είναι λειτουργική».
Ακόμη, τόνισε την ανάγκη να δίνονται «Εναλλακτικές προτάσεις
ρύθμισης δανείων» και να αλλάζουν οι όροι εξόφλησης, έτσι ώστε να
ανταποκρίνονται στις τρέχουσες οικονομικές δυνατότητες των επιχειρήσεων.
Επεσήμανε επίσης, στο να υπάρξει ειδική προστασία της επαγγελματικής στέγης,
όπως είναι η προστασία της κατοικίας και τόνισε ότι ειδικά για τα επιμελητήρια
μπορεί να αναλάβουν ρόλο συμβούλου – διαμεσολαβητή στη διαδικασία αξιολόγησης
των επιχειρήσεων, των οποίων τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια πρόκειται να
μεταβιβασθούν στα νέα σχήματα που θα δημιουργηθούν μεταξύ τραπεζών και διεθνών
funds.
Στις δυνατότητες του Ν. 4307/2014 για την ρύθμιση «κόκκινων
δανείων» μικρών επιχειρήσεων & επαγγελματιών (άρθρα 60 – 61) ρύθμιση
«κόκκινων δανείων» μικρών επιχειρήσεων & επαγγελματιών (άρθρα 60 – 61)
αναφέρθηκε στην συνέχεια ο οικονομικός σύμβουλος επιχειρήσεων Κων/νος Ν.
Σεγρεδάκης, δίνοντας μια σύντομη εικόνα των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ).
Όπως ανέφερε το σύνολο των ΜΕΔ των τεσσάρων συστημικών
τραπεζών ανέρχεται σε euro103, δισ. -55% του ΑΕΠ. Το ποσοστό των ΜΕΔ το 2015
ανήλθε σε 43,6% και το 2014 σε 39,9%.
Αναλυτικά, σε επίπεδο επιχειρηματικών ΜΕΔ: καταναλωτικά:
55,4%, επιχειρηματικά: 43,3%, στεγαστικά: 39,8%, ενώ σε επίπεδο επιχειρηματικών
ΜΕΔ για μικρές επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες 66,5%, για
μικρομεσαίες 58,2%, για μεγάλες 28,5% και για ναυτιλιακές 26,7%.
Ακολούθως, αναφέρθηκε στη ρύθμιση χρεών μικρών επιχειρήσεων
και επαγγελματιών και ποιοι μπορούν να υπαχθούν επισημαίνοντας ποιες είναι οι
προϋποθέσεις υπαγωγής;
Ακόμη, μίλησε για τα οφέλη της ρύθμισης. Συμπερασματικά,
όπως είπε, δίνεται η δυνατότητα διαγραφής των οφειλών προς την τράπεζα,
τουλάχιστον κατά 50%, στο βασικό σενάριο ή λιγότερο στο εναλλακτικό.
Επίσης, μίλησε για πρόσθετη διαγραφή κατά 20% των προστίμων
και προσαυξήσεων σε ΔOY και ασφαλιστικά ταμεία τονίζοντας ότι ο νόμος δίνει την
βάση πάνω στην οποία τα δύο μέρη θα καθίσουν στο τραπέζι για την ρεαλιστική
αντιμετώπιση του προβλήματος, χωρίς αναβολές, ευχολόγια και στρουθοκαμηλισμούς.
Ακόμη, μίλησε για ουσιαστική λύση και ελάφρυνση του
δανειζόμενου, χωρίς να εκμηδενίζεται η περιουσία του, αλλά και για αναβίωση του
συνόλου των υποχρεώσεων σε περίπτωση μη τήρησης των συμφωνηθέντων.
Στις έκτακτες ρύθμισες των εμπορικών οφειλών και δυνατότητες
του νόμου, ως προς τη δικαστική διαδικασία, την απόφαση και τα αποτελέσματα,
αναφέρθηκε στην συνέχεια ο δικηγόρος Φιλήμων Χριστοφοράκης.
Όπως είπε, ο νόμος 4307/2014 στο τέταρτο μέρος που
τιτλοφορείται «μέτρα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης
και την ενίσχυση της απασχόλησης» προβλέπει δύο διαφορετικές έκτακτες
διαδικασίες:
– Η πρώτη από αυτές ρυθμίζεται στα άρθρα 62 έως 67 στο
κεφάλαιο με τίτλο «Υπαγωγή στην έκτακτη διαδικασία ρύθμισης υποχρεώσεων εμπόρων
με δεσμευτική δύναμη για το σύνολο των πιστωτών.
Η δεύτερη, τόνισε, ρυθμίζεται στα άρθρα 68 έως 77 στο
επόμενο κεφάλαιο με τίτλο «Έκτακτη διαδικασία ειδικής διαχείρισης».
Οι διατάξεις αυτές, όπως είπε, αποτελούν το ειδικό μέρος των
δυνατοτήτων ρύθμισης εμπορικών οφειλών, συμπληρώνοντας ότι στο άρθρο 62
ορίζεται ότι: Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο με πτωχευτική ικανότητα, με κέντρο
των κυρίων συμφερόντων του την Ελλάδα, δύναται να αιτείται τη ρύθμιση των
υποχρεώσεων του, εφ’ όσον στην ρύθμιση αυτή συναινούν πιστωτές που εκπροσωπούν
τουλάχιστον 50,1% του συνόλου των απαιτήσεων, στο οποίο περιλαμβάνεται
τουλάχιστον 50,1% των τυχόν εμπραγμάτως ή με ειδικό προνόμιο ή με άλλης μορφής
εξασφαλιστική συμφωνία την 30η Ιουνίου 2014, ως προς περιουσιακό στοιχείο
εξασφαλισμένων αιτήσεων, συμπεριλαμβανομένων τουλάχιστον δύο χρηματοδοτικών
φορέων, εφ’ όσον ο οφειλέτης έχει χρηματοδοτηθεί από περισσότερους του ενός
χρηματοδοτικούς φορείς, των οποίων οι απαιτήσεις κατά του οφειλέτη
αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον ποσοστό 20% των συνολικών του υποχρεώσεων.
Στο σημείο αυτό επεσήμανε ότι για την παροχή της αιτούμενης
ρύθμισης απαιτείται, εφ’ όσον υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, στην φορολογική
διοίκηση ή και στους ασφαλιστικούς φορείς, να έχει γίνει υπαγωγή των οφειλών
αυτών σε πρόγραμμα εξυπηρέτησης τους.
Ακόμη, τόνισε ότι η συναίνεση των πιστωτών αποτυπώνεται σε
συμφωνία ρύθμισης, η οποία υποβάλλεται μαζί με την αίτηση του οφειλέτη. Αυτή η
συμφωνία ρύθμισης, μπορεί να προβλέπει μέτρα για την αναδιάρθρωση του
δανεισμού, όπως μείωση απαιτήσεων, παράταση του χρόνου αποπληρωμής αυτών,
μετοχοποίηση των απαιτήσεων ή κάθε άλλο πρόσφορο μέσο. Σε περίπτωση που η
συμφωνία περιλαμβάνει αναδιάρθρωση ή μείωση πίστωσης που έχει εγγυηθεί, το
Ελληνικό Δημόσιο περιορίζεται αναλογικά και η παρασχεθείσα εγγύηση είπε μεταξύ
άλλων ο Φιλήμων Χροστοφοράκης.