Του Γιώργου Κ. Ανδρή
[email protected]
Χάος αναμένεται να επικρατήσει αύριο Τετάρτη 1η Ιουνίου στα τελωνεία όλης της χώρας καθώς τίθεται σε ισχύ ο νέος τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης το οποίο συνδέεται πλέον με την Αξία Λιανικής προ Φόρων αλλά και τις εκπομπές ρύπων και όχι με τον κυβισμό του κινητήρα ενώ επιπλέον αλλάζει και ο ΦΠΑ που ανέρχεται σε 24%.
Ωστόσο σήμερα εκπνέει το «τελεσίγραφο» που έχει αποστείλει η Υπηρεσία Αξιών προς όλες τις εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων ώστε να καταθέσουν τους τιμοκαταλόγους με τις Αξίες Λιανικής προ Φόρων των μοντέλων τους για να μπορέσουν να πραγματοποιηθούν από αύριο εκτελωνισμοί με το νέο καθεστώς.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr οι τιμοκατάλογοι δεν έχουν κατατεθεί και είναι πολύ πιθανό κάποιες εταιρείες να μην τους καταθέσουν για δύο λόγους.
Ο πρώτος έχει να κάνει με το γεγονός πως έχουν ήδη εκτελωνίσει αρκετά αυτοκίνητα με το παλαιό καθεστώς οπότε έχουν διαθέσιμο «στοκ» αυτοκινήτων για να παραδώσουν στους πελάτες που πραγματοποιούν παραγγελίες.
Ο δεύτερος αφορά στον ανταγωνισμό μεταξύ των εισαγωγικών εταιρειών οι οποίες περιμένουν να «δουν» τις Αξίες Λιανικής προ Φόρων που θα καταθέσουν οι ανταγωνιστές τους ώστε να «προσαρμόσουν» ανάλογα και τις δικές τους Αξίες.
Πάντως πολλές εισαγωγικές εταιρείες που είχαν ειδικό πρόγραμμα διαμόρφωσης παραγγελίας καινούριο αυτοκινήτου online έχουν «ρίξει» την συγκεκριμένη εφαρμογή μέχρι να αποφασίσουν ποια θα είναι η νέα τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθήσουν.
Σε ποια μοντέλα αυξάνονται οι τιμές και σε ποια μειώνονται
Ο νέος τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης στα αυτοκίνητα με βάση την Αξία Λιανικής προ Φόρων αλλά και τις εκπομπές ρύπων ευνοεί τα αυτοκίνητα μικρού κυβισμού και αξίας με χαμηλές εκπομπές ρύπων ενώ αντίθετα αυξάνει δυσανάλογα τις τιμές σε αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων πάνω από τις 14.000 ευρώ.
Ειδικότερα η πρώτη κατηγορία αυτοκινήτων που επιβάλλεται Τέλος Ταξινόμησης 4% στα αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων έως 14.000 ευρώ ο συγκεκριμένος φόρος ανέρχεται σε 560 ευρώ το οποίο μειώνεται σε 532 ευρώ σε περίπτωση που το μοντέλο που εκτελωνίζεται εκπέμπει ρύπους έως 100 γρ. CO2.
Στην συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων περιλαμβάνονται τα μικρά βενζινοκίνητα αυτοκίνητα αλλά και πετρελαιοκίνητα με κινητήρες έως και 1.500 κ.εκ. και οι τιμές τους αναμένεται να μειωθούν από 50 έως και 300 ευρώ.
Στην αμέσως επόμενη κατηγορία που επιβάλλεται Τέλος Ταξινόμησης 8% και αφορά αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων από 14.001 έως 17.000 ευρώ προκαλούνται οι πρώτες σοβαρές «αναταράξεις» καθώς στην συγκεκριμένη κατηγορία ανήκουν πολλά μοντέλα που ανήκουν στην πρώτη κατηγορία (με συντελεστή 4%) αλλά εξαιτίας κάποιου επιπλέον εξοπλισμού η Αξία Λιανικής προ Φόρων ξεπερνά τις 14.001 ευρώ και οι τιμές αυξάνονται ραγδαία.
Ειδικότερα για ένα αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής προ Φόρων 14.100 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης ανέρχεται σε 1.128 ευρώ ενώ αν το όχημα έχει Αξία Λιανικής προ Φόρων 16.999 ευρώ τότε ο συγκεκριμένος φόρος ανέρχεται σε 1.359 ευρώ. Στα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσει κανείς και την προσαύξηση 10% σε περίπτωση που εκπέμπουν από 121 έως 140 γρ. CO2 οπότε το τελικό κόστος εκτελωνισμού ανέρχεται σε 1.240 ευρώ και 1495 ευρώ αντίστοιχα.
Στην συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν από 500 έως και 1.000 ευρώ!
Στην αμέσως επόμενη κατηγορία που επιβάλλεται Τέλος Ταξινόμησης 16% και αφορά αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων από 17.001 έως 20.000 ευρώ καταγράφονται πολύ υψηλές διαφορές εξαιτίας του υψηλού συντελεστή φορολόγησης.
Ειδικότερα για ένα αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής προ Φόρων 17.100 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης ανέρχεται σε 2.736 ευρώ ενώ αν το όχημα έχει Αξία Λιανικής προ Φόρων 19.999 ευρώ τότε ο συγκεκριμένος φόρος ανέρχεται σε 3.200 ευρώ. Στα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσει κανείς και την προσαύξηση 10% έως και 30% σε περίπτωση που εκπέμπουν από 121 έως 180 γρ. CO2 οπότε το τελικό κόστος εκτελωνισμού μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και 4.160 ευρώ αντίστοιχα.
Στην συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν από 700 έως και 2.000 ευρώ!
Ειδικότερα για ένα αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής προ Φόρων 20.100 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης ανέρχεται σε 4.824 ευρώ ενώ αν το όχημα έχει Αξία Λιανικής προ Φόρων 24.999 ευρώ τότε ο συγκεκριμένος φόρος ανέρχεται σε 6.000 ευρώ. Στα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσει κανείς και την προσαύξηση 10% έως και 30% σε περίπτωση που εκπέμπουν από 121 έως 180 γρ. CO2 οπότε το τελικό κόστος εκτελωνισμού μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τις 7.800 ευρώ αντίστοιχα.
Στην συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν από 3.000 έως και 7.000 ευρώ!
Στην τελευταία κατηγορία που επιβάλλεται Τέλος Ταξινόμησης 32% και αφορά αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων από 25.001 ευρώ και άνω οι τιμές πραγματικά γίνονται «απαγορευτικές».
Ειδικότερα για ένα αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής προ Φόρων 25.100 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης ανέρχεται σε 8.032 ευρώ ενώ αν το όχημα έχει Αξία Λιανικής προ Φόρων 35.000 ευρώ τότε ο συγκεκριμένος φόρος ανέρχεται σε 11.200 ευρώ. Στα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσει κανείς και την προσαύξηση 20% έως και 60% σε περίπτωση που εκπέμπουν από 141 έως πάνω 250 γρ. CO2 οπότε το τελικό κόστος εκτελωνισμού μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τις 18.000 ευρώ αντίστοιχα.
Στην συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν από 8.000 έως και πάνω από 20.000 ευρώ!
Εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ
Καμία τύχη δεν φαίνεται να έχουν τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα όσον αφορά στον εκτελωνισμό τους από την 1η Ιουνίου καθώς από την μία μεριά είναι αμφίβολο αν θα περιλαμβάνουν οι τιμοκατάλογοι των εισαγωγικών εταιρειών τις Αξίες Λιανικής προ Φόρων μοντέλα που έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά πριν από 5 ή 10 χρόνια ενώ επίσης τόσο οι εκτελωνιστές όσο και οι έμποροι αυτοκινήτων έχουν εκφράσει ανοικτά τις επιφυλάξεις τους για την ορθότητα των Αξιών Λιανικής προ Φόρων που θα καταθέσουν κάποιες εισαγωγικές εταιρείες.
Επίσης σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr έμποροι και εκτελωνιστές φαίνεται πως ετοιμάζονται να κινηθούν νομικά ώστε να διασφαλίσουν πως οι Αξίες Λιανικής προ Φόρων που θα εμφανιστούν στα Τελωνεία να είναι οι πραγματικές και όχι πλασματικές που θα αυξάνουν κατά πολύ το κόστος εκτελωνισμού των εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ καθιστώντας τα ασύμφορα τόσο για τους εμπόρους όσο και για τους καταναλωτές…