«Αδιαπραγμάτευτη θέση της κυβέρνησης είναι πως οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας αποτελούν ένα κοινωνικό δημόσιο αγαθό. Ήταν, είναι και θα παραμείνουν δημόσιες για να μπορούν οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου να μετακινούνται με συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας και με δρομολόγια που θα διακρίνονται για τη συνέπειά τους» δηλώνει ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ Τάσος Ταστάνης.
O κ. Ταστάνης σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ τονίζει πως «προτεραιότητά μας η εφαρμογή ενός σχεδίου αναδιάρθρωσης, εξυγίανσης και αναβάθμισης του συστήματος των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών προς όφελος του επιβατικού κοινού της Αθήνας και της κοινωνίας».
Απαντά στις καταγγελίες των εργαζομένων για «κατάρρευση των αστικών συγκοινωνιών» και αναρωτιέται «γιατί αυτές οι καταγγελίες γίνονται τώρα»; Και αναφέρει χαρακτηριστικά: «Δεν ξέρουν ότι εμείς ως νέες Διοικήσεις κληρονομήσαμε ένα σύστημα δημόσιων αστικών συγκοινωνιών γεμάτο παθογένειες και ελλείμματα που ξεπερνούν τα 90 εκατ. ευρώ;»
Αναφορικά με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, του οποίου η πιλοτική εφαρμογή θα ξεκινήσει το Σεπτέμβριο, δηλώνει πως το μέτρο αυτό θα μειώσει την εισιτηριοαποφυγή, που αποτελεί πραγματική μάστιγα για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.
Αναλυτικά η συνέντευξη του προέδρου του ΟΑΣΑ Τάσου Ταστάνη:
Κύριε Ταστάνη είστε, εδώ και επτά περίπου μήνες, πρόεδρος του ΟΑΣΑ. Αλήθεια, εσείς κινείστε με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς;
«Φυσικά. Δεν έχω αλλάξει συνήθειες. Μετακινούμαι καθημερινά με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Έρχομαι από το σπίτι μου στη Γλυφάδα στο γραφείο παίρνοντας λεωφορείο και είτε το μετρό, είτε το τραμ. Και θέλω να σας ομολογήσω ότι αυτό ωφελεί και στη δουλειά που σηματοδοτεί η θέση μου στον Οργανισμό, καθώς έχω την ευκαιρία να ζω από πρώτο χέρι τα προβλήματα που συναντά το επιβατικό κοινό και να προσπαθούμε ως Διοίκηση, σε συνεργασία με τους εργαζόμενους, να τα επιλύσουμε».
Τι σημαίνει η ένταξη των τριών φορέων των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ) στο Υπερταμείο και συγκεκριμένα στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών. Σημαίνει ότι μπαίνουν σε τροχιά ιδιωτικοποίησης;
«Πρόθεση της σημερινής κυβέρνησης δεν είναι, σε καμιά περίπτωση, η ιδιωτικοποίηση ή το «ξεπούλημα» των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, όπως βιάστηκαν να προβλέψουν κάποιες «Κασσάνδρες». Και αυτό το έχουν ξεκαθαρίσει τόσο ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ Χρήστος Σπίρτζης, όσο και ο υπουργός Ανάπτυξης Γιώργος Σταθάκης. Αδιαπραγμάτευτη θέση της κυβέρνησης, λοιπόν, είναι πως οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας αποτελούν ένα κοινωνικό δημόσιο αγαθό. Ήταν, είναι και θα παραμείνουν δημόσιες για να μπορούν οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου να μετακινούνται με συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας και με δρομολόγια που θα διακρίνονται για τη συνέπειά τους. Πολύ περισσότερο που σήμερα τις δημόσιες συγκοινωνίες τις έχουν ανάγκη και τις χρησιμοποιούν πιο πολύ τα μη προνομιούχα στρώματα της κοινωνίας, εκείνα δηλαδή που βιώνουν σκληρότερα τις συνέπειες της οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης. Αντίθετα επομένως. Στόχος της κυβέρνησης είναι η καλύτερη αξιοποίηση και λειτουργία των συγκοινωνιακών φορέων της Αθήνας σε όφελος των πολιτών».
Και πώς θα γίνει αυτό;
«Βασική προτεραιότητα και μεγάλο στοίχημα των νέων διοικήσεων των οργανισμών, κατόπιν εντολών του υπουργείου Μεταφορών και προσωπικά του υπουργού Χρήστου Σπίρτζη, είναι η εφαρμογή ενός σχεδίου αναδιάρθρωσης, εξυγίανσης και αναβάθμισης του συστήματος των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών. Και αυτό το σχέδιο βρίσκεται ήδη σε πλήρη εξέλιξη. Ξέρετε ότι από το 2011 υπάρχει ο νόμος που προβλέπει την αναδιοργάνωση και αναδιάρθρωση των Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας και τη λειτουργία του ΟΑΣΑ ως ομίλου. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις και οι Διοικήσεις των συγκοινωνιακών φορέων δεν προχώρησαν στην εφαρμογή αυτού του νόμου, καθώς στην πολιτική τους φιλοσοφία δεν υπήρχε η ανάδειξη του ρόλου του ομίλου των αστικών συγκοινωνιών. Ο όμιλος είχε αφεθεί να λειτουργεί αποσπασματικά, χωρίς συνέργειες και ομιλική συνεργασία, ακόμη και στα πιο στοιχειώδη. Εμείς είμαστε αποφασισμένοι να το κάνουμε. Προχωράμε με γρήγορα βήματα στη δημιουργία ομιλικής λειτουργίας των φορέων των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, έτσι ώστε ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ να έχουν κοινή έδρα, κοινές υπηρεσίες, κοινό λογιστήριο, κοινές προμήθειες και να επιτυγχάνουν οικονομίες κλίμακας, που θα βοηθήσουν στη βιωσιμότητα και ανάπτυξη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στην πρωτεύουσα. Προς την κατεύθυνση αυτή λειτουργεί ήδη συντονιστικό όργανο και ομιλικές ομάδες εργασίες. Είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για την καλύτερη αξιοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας που είναι περιουσία του ελληνικού λαού».
Τι απαντάτε στις καταγγελίες των εργαζομένων για κατάρρευση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας;
«Είναι όχι μόνο δικαίωμα, αλλά και υποχρέωση των εργαζομένων να εκφράζουν τις απόψεις τους, αρκεί να είναι τεκμηριωμένες. Όπως ξέρετε, εμείς που ανήκουμε στην Αριστερά αγωνιστήκαμε κι εξακολουθούμε να αγωνιζόμαστε για την υπεράσπιση των δημόσιων αγαθών, όπως είναι και οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Εκείνο, ωστόσο, που αναρωτιέμαι είναι το γιατί γίνονται όλες αυτές τις καταγγελίες τώρα. Τώρα ανακάλυψαν ότι οι αστικές συγκοινωνίες βρίσκονται υπό κατάρρευση; Δεν ξέρουν ότι εμείς ως νέες Διοικήσεις κληρονομήσαμε ένα σύστημα δημόσιων αστικών συγκοινωνιών γεμάτο παθογένειες και ελλείμματα που ξεπερνούν τα 90 εκατ. ευρώ; Ότι αυτά τα ελλείμματα οι προηγούμενες Διοικήσεις προσπαθούσαν να τα κρύψουν «κάτω από το χαλί» μέσω της μειωμένης εξυπηρέτησης υποχρεώσεων προμηθευτών και μειωμένης αγοράς ανταλλακτικών της τάξης του 22%, την ώρα που αυξάνονταν τα παροπλισμένα λεωφορεία; Δεν ήξεραν ότι δεν υπήρχε καμία πρόβλεψη για αντικατάσταση του γηρασμένου στόλου των λεωφορείων με κονδύλια από το ΕΣΠΑ, όταν οι πάντες γνωρίζουν πως μετά το 2019 δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν ούτε τα μισά τόσο λόγω παλαιότητας όσο και λόγω περιβαλλοντικών περιορισμών; Δεν ήξεραν ότι λείπουν εκατοντάδες οδηγοί και τεχνικοί από την ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ;»
Πού οφείλονται οι δυσλειτουργίες των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα;
«Δυστυχώς μέχρι σήμερα υπήρχε μια απαξίωση από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και διοικήσεις όπως υπήρχε εξάλλου για όλο το δημόσιο τομέα. Είναι πολύ μεγάλα τα προβλήματα που υπάρχουν και θα μπορούσα να μιλάω ώρες για αυτά τα θέματα. Βρήκαμε έναν οργανισμό με δεκάδες παθογένειες που δεν υπήρχε καμία διάθεση να αντιμετωπιστούν. Θεωρώ ότι υπήρχε μια αντίληψη πως ό,τι είναι δημόσιο πρέπει απλά να το διαχειριζόμαστε και τίποτα άλλο. Δεν υπήρχε καμία λογική ανάπτυξης. Εμείς έχουμε μια διαφορετική λογική».
Τι κάνετε εσείς, λοιπόν, για όλα αυτά;
«Εμείς κάνουμε μια αγωνιώδη προσπάθεια για να αναστρέψουμε αυτήν την κατάσταση και πιστεύουμε πως θα έχουμε συμπαραστάτες και συμμάχους σ’ αυτήν την προσπάθεια όλους τους εργαζόμενους του Ομίλου. Καταφέραμε να παραδώσουμε προϋπολογισμό Ομίλου με έλλειμμα μειωμένο κατά 20 εκ. ευρώ. Αναλάβαμε δράσεις εξοικονόμησης, ύψους 8,5 εκ. ευρώ, που αφορούν κόστος προμηθειών μέσω ηλεκτρονικών διαγωνισμών, κόστος συμβάσεων παροχής υπηρεσίας μέσω ανάπτυξης συνεργασίας με άλλους δημόσιους φορείς, όπως η Ελληνική Αστυνομία για την φύλαξη των σταθμών. Μειώνουμε το επιχειρησιακό κόστος με ενοποιήσεις κρίσιμων τμημάτων σε επίπεδο Ομίλου. Διεκδικούμε οφειλές των Υπουργείων προς τον ΟΑΣΑ για την άσκηση κοινωνικών πολιτικών, που ξεπερνούν ήδη τα 170 εκατ. ευρώ. Βρισκόμαστε σε αναζήτηση χρηματοδοτικών εργαλείων, από την Ε.Ε., προκειμένου να ανανεωθεί ο γηρασμένος στόλος οχημάτων. Δρομολογούμε, μέσω διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, την πρόσληψη 996 μόνιμων υπαλλήλων στις αστικές συγκοινωνίες σε κρίσιμες ειδικότητες. Πρόκειται για 495 νέους οδηγούς και 201 τεχνίτες στην ΟΣΥ και 130 οδηγούς και 170 τεχνίτες στη ΣΤΑΣΥ. Σχεδιάζουμε την αναδιάρθρωση του συγκοινωνιακού χάρτη της Αθήνας, με βασικό στόχο τη διασύνδεση ακόμη περισσότερων δρομολογίων λεωφορείων και τρόλεϊ με σταθμούς μέσων σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικό και τραμ)».
Μετά το έργο της τηλεματικής του ΟΑΣΑ έρχεται το ηλεκτρονικό εισιτήριο;
«Τόσο η τηλεματική, όσο και το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι δύο έργα εκσυγχρονισμού και στρατηγικής σημασίας που χαράζουν μια νέα εποχή στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Αξίζει να σας αναφέρω ότι και τα δύο αυτά έργα ΣΔΙΤ τα παραλάβαμε με πολλά προβλήματα και καταβλήθηκαν επίπονες προσπάθειες για να επιταχυνθεί η υλοποίησή τους. Μπορώ να σας πω, για παράδειγμα, ότι και για τα δυο αυτά έργα στις συμβάσεις που βρήκαμε δεν υπήρχε τεχνικός σύμβουλος από τον ΟΑΣΑ για την παρακολούθηση και την ομαλή εξέλιξη των έργων. Στο έργο μάλιστα της τηλεματικής δεν είχε προβλεφτεί καν στη σύμβαση περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας! Η εφαρμογή της τηλεματικής και των «έξυπνων» στάσεων του ΟΑΣΑ για τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ βρίσκεται, λοιπόν, εδώ και μερικούς μήνες σε πλήρη εφαρμογή και αποσπά πολύ θετικά σχόλια από το επιβατικό κοινό. Η εφαρμογή χρησιμοποιείται ήδη από 100.000 χρήστες επιβάτες. Διασφαλίζει την έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση των επιβατών για την εκτέλεση των δρομολογίων, ακόμη και από το κινητό τους τηλέφωνο και τον υπολογιστή τους σε πραγματικό χρόνο, ενώ ταυτόχρονα παρέχει νέες δυνατότητες για την καλύτερη διαχείριση του στόλου και την εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου. Σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται βέβαια και το άλλο έργο, αυτό του ηλεκτρονικού εισιτηρίου».
Πότε ξεκινά η πιλοτική εφαρμογή του και τι περιμένετε από την καθιέρωσή του;
«Το έργο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου βρίσκεται στη δεύτερη από τις τρεις φάσεις υλοποίησής του. Ήδη εγκαθίσταται ο εξοπλισμός στα λεωφορεία, ενώ έχουν γίνει όλες οι μελέτες που απαιτούνται και ευελπιστούμε ότι από το Σεπτέμβριο θα αρχίσει η πιλοτική εφαρμογή του. Θα λειτουργεί με μια «έξυπνη» κάρτα, που θα καταργήσει τις σημερινές κάρτες απεριορίστων διαδρομών, η οποία θα φορτώνεται με ένα ποσό με πολλούς τρόπους (με πιστωτικές κάρτες, από το διαδίκτυο, στα γκισέ κ.ά.), το οποίο ποσό θα μειώνεται κάθε φορά που θα την περνάει ο επιβάτης μπροστά από ένα ειδικό μηχάνημα μέσα στο λεωφορείο ή στο μετρό. Εκτός από την κάρτα θα εκδοθούν και ειδικά «χάρτινα» εισιτήρια, τα οποία θα ενσωματώνουν ένα μικρό κύκλωμα και θα λειτουργούν με αντίστοιχο τρόπο όπως η κάρτα. Με αυτόν τον τρόπο θα καταργηθεί σταδιακά το σημερινό χάρτινο εισιτήριο. Το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα παρέχει πολλά πλεονεκτήματα στους επιβάτες, όπως: Πρόσβαση σε πολλά σημεία πώλησης για την αγορά και χρήση της έξυπνης κάρτας, δυνατότητα μονού εισιτηρίου για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, πιο δίκαιη χρέωση, μέσω της εισαγωγής νέων πολιτικών τιμολόγησης και νέων προϊόντων (π.χ. σύστημα ανά ζώνες, εβδομαδιαίες κάρτες, οικογενειακές κάρτες, κ.λπ.), αυξημένη ευελιξία με πιθανή ενσωμάτωση και πρόσθετων υπηρεσιών, ευκολία για τους μη τακτικούς χρήστες και τους τουρίστες, ασφάλεια σε περίπτωση βλάβης, απώλειας ή κλοπής.
Παράλληλα το έργο αυτό θα μειώσει την εισιτηριοαποφυγή, που αποτελεί πραγματική μάστιγα για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Επίσης, θα ενεργοποιήσει νέα συστήματα δίκαιης και έξυπνης τιμολογιακής πολιτικής, θα δώσει τη δυνατότητα για καλύτερο σχεδιασμό των μεταφορών στη βάση της πραγματικής ζήτησης και θα βελτιώσει την κατανομή των εσόδων μεταξύ των φορέων εκμετάλλευσης των μεταφορών».
Κύριε Πρόεδρε είστε και άνθρωπος της Αυτοδιοίκησης. Ποιες είναι οι σχέσεις του ΟΑΣΑ με τους φορείς της Αυτοδιοίκησης; Υπάρχει συνεργασία;
«Ο ΟΑΣΑ ως δημόσιος φορέας που εποπτεύει και επιτελεί το κρίσιμο έργο των αστικών συγκοινωνιών σε ολόκληρο το Λεκανοπέδιο της Αττικής, θεωρεί πολύτιμη τη συνεργασία του με τους φορείς πρώτου και δεύτερου βαθμού Αυτοδιοίκησης. Γι’ αυτό η νέα Διοίκηση από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα καθήκοντά της επιδιώκει τη διεύρυνσή της για τους εξής σημαντικούς λόγους: Επειδή η Αυτοδιοίκηση βρίσκεται κοντά στον πολίτη και γνωρίζει τις ανάγκες που αφορούν τις καθημερινές του μετακινήσεις. Στο πλαίσιο αυτό η αυτοδιοίκηση μπορεί να κατανοήσει όλα τα προβλήματα που υπάρχουν, από τα πιο μικρά ως τα πιο μεγάλα, και να τα μεταφέρει στον ΟΑΣΑ, ώστε να αναζητηθούν από κοινού οι βέλτιστες λύσεις. Επίσης μια σειρά από δήμους λειτουργούν Δημοτικές Συγκοινωνίες, που για να παίξουν σωστά το ρόλο τους απαραίτητη προϋπόθεση είναι να «δένουν» με το σύστημα των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς και να το συμπληρώνουν, με γνώμονα πάντα την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Τους τελευταίους μήνες η επαφή της Διοίκησης του ΟΑΣΑ με μια σειρά από δημάρχους της Αττικής, απέφερε καρπούς. Δρομολογήθηκε η επίλυση αρκετών προβλημάτων (επέκταση δρομολογίων για κάλυψη νέων περιοχών, επανάληψη κάποιων άλλων δρομολογίων που είχαν διακοπεί ή ατονήσει για διάφορους λόγους κ.ά.). Άλλα ζητήματα που τέθηκαν κατά τις συζητήσεις αυτές βρίσκονται υπό μελέτη από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Οργανισμού και ευελπιστούμε ότι σύντομα αρκετά από αυτά θα πάρουν το δρόμο της υλοποίησης. Η Διοίκηση του ΟΑΣΑ έχει τα αυτιά της ανοιχτά στα δίκαια αιτήματα των εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης και είναι ανοιχτή σε προτάσεις, ώστε αυτή η επαφή και συνεργασία να πάρει πιο μόνιμο χαρακτήρα».
Τελευταία βλέπουμε τον ΟΑΣΑ και σε έναν άλλο ασυνήθιστο ρόλο. Δρομολογεί λεωφορείο φροντίδας των αστέγων, δίνει χώρο στον πολιτισμό. Τι σημαίνουν όλα αυτά;
«Η Διοίκηση του ομίλου ΟΑΣΑ, πέρα από το καθαρά μεταφορικό έργο που επιτελεί, με εντολή του εποπτεύοντος υπουργείου ΥΠΟΜΕΔΙ και προσωπικά του υπουργού Χρήστου Σπίρτζη, έχει αναλάβει μια σειρά από κοινωνικές δράσεις πάνω σε ζωτικά ζητήματα που αφορούν το σύνολο των συμπολιτών μας, ενώ δίνει χώρο, όπως αναφέρατε, και στον πολιτισμό. Στο πλαίσιο αυτό συμμετέχει από κοινού με το Υπουργείο Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στο πρόγραμμα «Φροντίδα εν κινήσει». Έχει μετασκευάσει στην επισκευαστική βάση της ΟΣΥ ΑΕ με δικές του δαπάνες ένα κατάλληλα διαμορφωμένο λεωφορείο ιδιοκτησίας της ΟΣΥ ΑΕ, με χώρους υγιεινής και καθαριότητας, το οποίο και διαθέτει για τη δράση ανακούφισης των άστεγων συμπολιτών μας. Εντός του οχήματος έχουν εγκατασταθεί, μεταξύ άλλων, χημικές τουαλέτες, ντουζιέρες, κλιματιστικό μηχάνημα κ.ά. Το λεωφορείο, εντός των ημερών θα ξεκινήσει τα δρομολόγιά του από σημεία του κέντρου της Αθήνας και του Πειραιά.
Πήραμε επίσης την πρωτοβουλία να δρομολογήσουμε ένα «Λεωφορείο Υγείας», το οποίο φιλοδοξούμε σύντομα να αρχίσει να προσφέρει πρωτοβάθμια υπηρεσία υγείας σε αρκετούς δήμους της πρωτεύουσας οι κάτοικοι των οποίων την έχουν περισσότερο ανάγκη. Σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας εξετάζουμε μια σειρά από κοινές δράσεις για την προβολή και ενίσχυση της εθελοντικής αιμοδοσίας. Οργανώνουμε μια σειρά από πολιτιστικές εκδηλώσεις σαν αυτές που παρουσιάστηκαν πρόσφατα σε σταθμούς του μετρό. Και θα συνεχίσουμε αυτές τις κοινωνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες, γιατί πέρα από τον κύριο στόχο μας που είναι η παροχή καλύτερου και ασφαλέστερου συγκοινωνιακού έργου στους πολίτες της Αθήνας, πιστεύω πως οι μετακινήσεις τους δεν πρέπει να είναι αδιάφορες αλλά να εμπλουτίζονται και με στοιχεία πνευματικότητας και πολιτισμού».