Οι προσδοκίες του εμπορικού κόσμου που είχαν καλλιεργηθεί
πριν την έναρξη των θερινών εκπτώσεων τελικά
δεν επαληθεύτηκαν σύμφωνα με έρευνα του ΙΝΕΜΥ/ΕΣΕΕ.
Η γενικότερη συγκριτική εικόνα 2016/2015 μπορεί να είναι βελτιωμένη σε ορισμένα σημεία της σε
σχέση με τα αποτελέσματα της σύγκρισης των ετών 2015/2014. Ωστόσο, δεν θα
πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας ότι το καλοκαίρι του 2015 η διαδραματίστηκαν
πρωτόγνωρα γεγονότα όπως η επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων και της τραπεζικής
αργίας.
Ακολουθεί η
παράθεση αναλυτικών δεδομένων και η
διαγραμματική παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας, όπως και οι εκτιμήσεις
των Εμπορικών Συλλόγων και των συμμετεχουσών στα Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου
επιχειρήσεων.
Εκπτώσεις: Στοιχεία Εμπορικών Επιχειρήσεων
Στην πλειοψηφία των επιχειρήσεων (60%) το ποσοστό της έκπτωσης κυμάνθηκε
μεταξύ 21% και 40%, όταν την αντίστοιχη περυσινή περίοδο το αντίστοιχο ποσοστό
ήταν κατά πολύ χαμηλότερο (39%). Παράλληλα, στη διάρκεια της φετινής θερινής
εκπτωτικής περιόδου περίπου μία στις πέντε επιχειρήσεις πραγματοποίησε πωλήσεις
με ποσοστό έκπτωσης άνω του 40%, όταν πέρυσι στην αντίστοιχη επιλογή οδηγούνταν
μία στις τρεις επιχειρήσεις.
Όσον αφορά στην εξέλιξη των πωλήσεων
διαπιστώθηκε ότι πάνω από μία στις δύο επιχειρήσεις (53%) εμφάνισε υποχώρηση στις
πωλήσεις σε σύγκριση με το 2015, ενώ στασιμότητα δήλωσε το 1/3. Μπορεί ο ρυθμός
υποχώρησης της εμπορικής κίνησης να είναι μικρότερος από εκείνον της περιόδου
Ιουλίου – Αυγούστου 2015 (80%), δεν θα πρέπει όμως να λησμονείται το γεγονός
πως τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο τέθηκε σε εφαρμογή ο πρωτόγνωρος, για τα
ελληνικά δεδομένα, περιορισμός στην κίνηση κεφαλαίων (Capital
Controls) και η επιβολή της τραπεζικής αργίας. Αντίθετα,
το ποσοστό αυτών που δήλωσαν ότι οι εκπτώσεις του 2016 ήταν καλύτερες σε
σύγκριση με την περσινή περίοδο ανέρχεται στο 14% (5% στις θερινές εκπτώσεις
του 2015).
Οι μεταβολές του ποσοστού μείωσης των
πωλήσεων σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος καταγράφουν σημαντική διαφοροποίηση.
Συρρίκνωση 11 – 20% εμφάνισε το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων του δείγματος (35% – 13% το
2015), τη στιγμή που την αντίστοιχη περσινή περίοδο η πλειονότητα των
συμμετεχόντων (36%) είχε δηλώσει μείωση άνω του 41%.
Οι έμποροι σε ποσοστό 57,2%, δήλωσαν ότι
η καλύτερη περίοδος των θερινών εκπτώσεων ήταν από τις 11/7/2016 έως 30/7/2016,
ακολουθούμενη από την περίοδο 1/8/2016 έως 13/8/2016 με ποσοστό 27,6% και τέλος
από αυτήν της 16/8/2016 έως το τέλος των εκπτώσεων. Η εν λόγω εξέλιξη
επαναφέρει την ομαλοποίηση της κατανομής της καταναλωτικής κίνησης ανάμεσα στις
τρεις περιόδους των εκπτώσεων, η οποία είχε διαταραχθεί πέρυσι εξαιτίας της
επιβολής των Capital Controls
και των έκτακτων καταστάσεων που αυτή συνεπάγεται (προτίμηση της δεύτερης περιόδου 1-15/8)
Για τα
καταστήματα που άνοιξαν την Κυριακή 17 Ιουλίου (το 27% των συμμετεχόντων στην
έρευνα) παρατηρείται ότι η πλειονότητα των επιχειρηματιών, της τάξης του 80%,
πιστεύει ότι το άνοιγμα του καταστήματος την Κυριακή δεν επηρέασε τον συνολικό
τζίρο της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου και μόλις ένας στους πέντε δηλώνει ότι
κατέγραψε αύξηση των πωλήσεών του.