Το παρόν και το μέλλον του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων σκιαγράφησαν οι ομιλητές στο πλαίσιο του τρίτου συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ με τίτλο «ΣΟΥΠΕΡΜΑΡΚΕΤ 2016: ΚΛΑΔΟΣ ΥΨΗΛΩΝ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ» που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη ενώ προσπάθησαν να δώσουν απαντήσεις σε κρίσιμες προκλήσεις της εποχής με βάση τα στοιχεία επιστημονικών ερευνών του ΙΕΛΚΑ και άλλων διεθνών οργανισμών.
Ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, από το βήμα του συνεδρίου παρουσίασε τις πιο σημαντικές πρόσφατες διεθνείς εξελίξεις στον κλάδο του λιανεμπορίου, αλλά και γενικότερα στην παγκόσμια οικονομία, θέτοντας το γενικό πλαίσιο του συνεδρίου.
Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε εκτενώς στα παγκόσμια οικονομικά μεγέθη, προδιαγράφοντας το μέλλον του εμπορίου, ενώ περιέγραψε τις ανερχόμενες τάσεις οι οποίες ήδη έχουν κάνει την εμφάνιση τους και στην Ελλάδα, όπως είναι οι δημογραφικές αλλαγές, αλλά και η αυξανόμενη αστικοποίηση του πληθυσμού. Η παρουσίασή του εστίασε ιδιαίτερα στις συνέπειες που έχουν οι νέες τεχνολογίες, η αυξανόμενη χρήση των smartphones, το e-Commerce, αλλά και το ποίος είναι ο νέος αναδυόμενος ρόλος του marketing.
O Επιστημονικός Σύμβουλος του ΙΕΛΚΑ καθηγητής Γιώργος Δουκίδης αναφέρθηκε σε ένα μεγάλο εύρος θεμάτων που ουσιαστικά συνιστούν το περιβάλλον που δραστηριοποιούνται σήμερα οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων. Συγκεκριμένα περιέγραψε τα βασικά μεγέθη που σκιαγραφούν το σημερινό ασταθές μακροοικονομικό περιβάλλον, τα βασικά και ιδιαίτερα υψηλά μεγέθη του κλάδου των FMCGs, το πυκνό και ανταγωνιστικό δίκτυο καταστημάτων, αλλά και τις πρόσφατες τελευταίες εξελίξεις στην πορεία των πωλήσεων του κλάδου.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε σε πολύ συγκεκριμένα και σημαντικά θέματα, όπως είναι η σημασία της αύξησης του ΦΠΑ στα τρόφιμα, τον ρόλο που έπαιξαν και συνεχίζουν να έχουν τα Capital Controls και αύξηση της χρήσης πλαστικό χρήματος και πως αυτά σχετίζονται με τις νέες καταναλωτικές τάσεις του Έλληνα, όπως είναι π.χ. η εμφάνιση της πολυκαναλικής συμπεριφοράς.
Η δεύτερη παρουσίαση του κ. Δουκίδη περιελάμβανε αναλυτική παρουσίαση των ευρημάτων της κυλιόμενης επαναλαμβανόμενης τετραμηνιαίας έρευνας τάσεων στο λιανεμπόριο FMCG του ΙΕΛΚΑ η οποία καταγράφει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και προκλήσεις και τις top προτεραιότητες των επιχειρήσεων λιανεμπορίου για το 2017, με τα αποτελέσματα καταγράφουν ένα συγκρατημένο κλίμα με την πλειοψηφία των συμμετεχόντων να περιμένουν σχετική μείωση των πωλήσεων το επόμενο διάστημα, αλλά και τους προβληματισμούς των στελεχών οι οποίοι επηρεάζονται κυρίως από τις μακροοικονομικές εξελίξεις στη χώρα και αφορούν τις μειωμένες πωλήσεις, τα οικονομικά προβλήματα του κοινού, τα λειτουργικά κόστη και την φορολογία (ΦΠΑ).
Από την πλυερά του, ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, κ. Λευτέρης Κιοσές παρουσίασε αναλυτικά το νέο υπό διαμόρφωση προφίλ του Έλληνα καταναλωτή, όπως αυτό καταγράφεται μέσα από τις διαφορετικές έρευνες και μελέτες του ΙΕΛΚΑ. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε εκτενώς στο πως τα συνεχιζόμενα οικονομικά προβλήματα των ελληνικών νοικοκυριών μεταφράζονται με αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο περιέγραψε τον σημαντικό ρόλο, τη μεγάλη συμβολή και τα υψηλά μεγέθη που έχουν οι αυξανόμενες προσφορές και εκπτωτικές ενέργειες προς το μέσο ελληνικό νοικοκυριό. Τέλος, αναφέρθηκε στις αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των τελευταίων ετών και στις καταγραφόμενες σημερινές και μελλοντικές τάσεις, οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν σημαντικό τη λειτουργία του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων.