Οι νέες παραγγελίες της διεθνούς πλοιοκτησίας προς τα ναυπηγεία για νεότευκτα πλοία υποχώρησαν κάθετα κατά το 2016. Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, μειώθηκαν κατά 71% σε σχέση με το 2015.
Η αυτοσυγκράτηση αυτή της ναυτιλιακής επιχειρηματικής κοινότητας κρίνεται ως ιδιαίτερα θετική στην προσπάθεια εξισορρόπησης προσφοράς και ζήτησης.
Σε συνδυασμό με τις αυξημένες, έστω και κάτω των αρχικών εκτιμήσεων, διαλύσεις παλαιότερων πλοίων που έγιναν φέτος, δημιουργεί πιο ισορροπημένες συνθήκες στην αγορά μεσοπρόθεσμα. Οι εφοπλιστές ήταν επιεικώς απρόθυμοι να υπογράψουν για την απόκτηση νεότευκτων, τόσο εξαιτίας των ιστορικά χαμηλών ναύλων στα φορτηγά στο πρώτο μισό του 2016 όσο και λόγω της διαθεσιμότητας ποιοτικού τονάζ μικρής ηλικίας σε ιστορικά χαμηλές τιμές στη δευτερογενή αγορά.
Οι πλοιοκτήτες παρέμειναν, μάλιστα, επιφυλακτικοί απέναντι στις νέες ναυαγήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του 2016, χωρίς να υπάρχουν ακόμα σημάδια πως η ανάκαμψη της ναυλαγοράς μετά τα μέσα του περασμένου έτους αναθέρμανε την όρεξη για τέτοιες επενδύσεις. Τα στοιχεία του οίκου Clarksons καταγράφουν παραγγελίες για μόνο 539 νέα πλοία έναντι 1.836 το 2015.
Ακόμα και τον Δεκέμβριο, οπότε και το κλίμα στις αγορές ήταν βελτιωμένο, υπεγράφησαν μόλις 26 νέες συμβάσεις με ναυπηγεία, όταν τον αντίστοιχο μήνα του 2015 είχαν παραγγελθεί 115 πλοία. Ο χειρότερος μήνας για τα ναυπηγεία ήταν ο Φεβρουάριος.
Κατά τον μήνα αυτό, οπότε και σημειώθηκε άλλωστε και το χαμηλότερο μέχρι στιγμής στην ιστορία του δείκτη Baltc Dry Index σημείο του, στις 290 μανάδες (έναντι 969 μονάδων χθες Πέμπτη 5 Ιανουαρίου), παραγγέλθηκαν μόλις 17 νέα πλοία, σε σύγκριση με 82 το προηγούμενο έτος.
Τις υψηλότερες επενδύσεις σε πλοία το 2016 εμφανίζονται να έχουν κάνει αμερικανικά συμφέροντα, πλην όμως τα στοιχεία είναι στρεβλωμένα από το γεγονός ότι περιλαμβάνοντα παραγγελίες για νέα κρουαζιερόπλοια ιδιαίτερα μεγάλης αξίας σε σχέση με τα φορτηγά πλοία και τα δεξαμενόπλοια.
Δεύτερες εμφανίζονται ναυτιλιακές κινεζικών συμφερόντων. Οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν το 2016 μειωμένη σε σχέση με άλλα χρόνια κατάταξη στις νέες παραγγελίες, πλην όμως ήταν πρωταγωνιστές στη δευτερογενή αγορά.
Οι νέες παραγγελίες ελληνικών συμφερόντων ήταν της τάξης των 2 δισ. δολαρίων πέρυσι και αφορούν κυρίως σε δεξαμενόπλοια, συμπεριλαμβανομένων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Με βάση στοιχεία του συμβουλευτικού οίκου ναυτιλιακών αποτιμήσεων Vesselsvalue που επεξεργάστηκε ειδικά για την «Κ», ο ελληνόκτητος στόλος ποντοπόρων πλοίων εμφανίζεται και πάλι τόσο ως ο μεγαλύτερος σε χωρητικότητα παγκοσμίως όσο και ως αυτός με την υψηλότερη αξία.
Ειδικότερα η Vesselsvalue προσμετρά 4.369 ελληνόκτητα πλοία ολικής χωρητικότητας (gross tonnage, GT) 202.747.472 τόνων συνολικής αξίας 84,030 δισεκατομμυρίων δολαρίων (στις 20 Δεκεμβρίου). Δεύτερη έρχεται η Ιαπωνία με 4.312 πλοία 150.429.277 GT αξίας 80,2 δισεκατομμυρίων και τρίτη η Κίνα με 4.575 πλοία, πλην όμως μικρότερα (156.620.599 GT) και παλαιότερα (αξίας 66,730 δισ.).
Η δεύτερη μετά την Ελλάδα ευρωπαϊκή χώρα στο Top 10 της διεθνούς πλοιοκτησίας είναι η Γερμανία, που βρίσκεται όμως 5η στην παγκόσμια κατάταξη με 2.926 πλοία χωρητικότητας 82.319.694 τόνων GT και υποδιπλάσια αξία των ελληνικών (31,065 δισ.)
Οσον αφορά τώρα στις προοπτικές για τις νέες παραγγελίες πλοίων, το 2017 αυτές αναμένονται επίσης συγκρατημένες σε παρόμοια με τα περυσινά επίπεδα.
Αξίζει να σημειωθεί πως χθες ανακοινώθηκαν από τον νοτιοκορεατικό ναυπηγικό κολοσσό Hyundai Heavy Industries και τη θυγατρική Hyundai Mipo Dockyard μειωμένοι στόχοι για το 2017 στα 12,4 δισ. δολ.
Πηγή: Καθημερινή