Τα υψηλόβαθμα στελέχη της Volkswagen έχουν προειδοποιηθεί να μην ταξιδεύουν στις ΗΠΑ, δήλωσαν στο Reuters νομικές πηγές και πηγές της εταιρίας, μετά την παραπομπή στη δικαιοσύνη έξι εν ενεργεία και πρώην διευθυντών για το ρόλο τους στο σκάνδαλο παραποίησης των δοκιμών για τις εκπομπές ρύπων της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ένας από τους έξι που κατηγορούνται, ο Όλιβερ Σμιντ, συνελήφθη το Σάββατο στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Μαϊμάμι ενώ ετοιμαζόταν να επιστρέψει στη Γερμανία από τις διακοπές του στην Κούβα.
Οι δικαστικές αρχές των ΗΠΑ έδωσαν την Πέμπτη εντολή να απαγγελθούν κατηγορίες σε βάρος του Σμιντ, ο οποίος εμπλέκεται στην έρευνα του “Dieselgate” από το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης, και να προφυλακιστεί χωρίς εγγύηση. Βάσει του συντάγματος, οι Γερμανοί πολίτες μπορούν να εκδοθούν μόνο σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε ένα διεθνές δικαστήριο. Ωστόσο, η έξοδος από τη Γερμανία δημιουργεί τον κίνδυνο έκδοσης στις ΗΠΑ από μια τρίτη χώρα.
«Αρκετά στελέχη της Volkswagen έχουν συμβουλευθεί να μην ταξιδέψουν στις ΗΠΑ», δήλωσε νομικός σύμβουλος της Volkswagen που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του καθώς το ζήτημα είναι εμπιστευτικό.
Άλλος νομικός σύμβουλος είπε ότι αυτό αφορά και διευθυντές που δεν έχουν ακόμα κατηγορηθεί για κάποιο αδίκημα στις ΗΠΑ. «Δεν χρειάζεται κάποιος να δοκιμάζει τα όρια», δήλωσε ο σύμβουλος.
Ο Σμιντ ήταν ανάμεσα σε αυτούς που είχαν συμβουλεύσει οι δικηγόροι της εταιρίας να μην ταξιδέψει στις ΗΠΑ, είπε μία από τις νομικές πηγές.
Η Volkswagen αρνήθηκε να σχολιάσει.
Στο πλαίσιο του διακανονισμού της υπόθεσης με το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης, η εταιρία συμφώνησε την Τετάρτη να καταβάλει πρόστιμο ύψους 4,3 δισεκ. δολαρίων, το μεγαλύτερο που έχει επιβληθεί ποτέ στις ΗΠΑ σε αυτοκινητοβιομηχανία. Ωστόσο, η γενική εισαγγελέας Λορέτα Λιντς δήλωσε ότι το υπουργείο θα συνεχίσει να διώκει «τα άτομα που είναι υπεύθυνα για την ενορχήστρωση αυτής της καταστροφικής συνωμοσίας».
Δεδομένου του κινδύνου που δημιουργείται για την έκδοσή τους από μια τρίτη χώρα, η απροθυμία να επιτραπεί σε υψηλόβαθμα στελέχη να βγουν εκτός Γερμανίας θα μπορούσε να δημιουργήσει σημαντικές δυσκολίες για τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, που απασχολεί πάνω από 600.000 άτομα σε όλο τον κόσμο και πουλά το 88% των οχημάτων της εκτός των γερμανικών συνόρων.