Παρότι το «πλαστικό χρήμα» είναι αναγκαίο για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου, το Δημόσιο δείχνει ολιγωρία στην προσαρμογή του στα νέα δεδομένα.
Την ίδια ώρα, τα περισσότερα καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας δείχνουν να έχουν εξοπλιστεί με τις απαραίτητες συσκευές, με τους επιχειρηματίες να κάνουν λόγο για αύξηση των πελατών που ζητούν να πληρώσουν με χρεωστική, ακόμη και για μικρά ποσά. Ενδεικτικά του… βαθμού προσαρμογής του δημόσιου τομέα είναι τα εξής:
Η ΕΥΔΑΠ αναμένεται ότι μέχρι το τέλος του μήνα θα εξυπηρετεί κάρτες από το σύνολο των τραπεζών. Προς το παρόν τα τερματικά που έχει εγκαταστήσει εξυπηρετούν μόνο συναλλαγές με την Τράπεζα Πειραιώς, ωστόσο, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας μέχρι τις 23 του μήνα θα είναι δυνατή η εξυπηρέτηση και των υπολοίπων.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι η σχετική προεργασία έχει ξεκινήσει εδώ και έξι μήνες αλλά οι ρυθμοί με τους οποίους προχωρεί δεν είναι ευθύνη της ΕΥΔΑΠ.
Στα ΕΛΤΑ, τερματικά έχουν εγκατασταθεί σε περίπου 300 υποκαταστήματα από το σύνολο των 710. Δεκτές γίνονται όλες οι κάρτες, ωστόσο, σύμφωνα με πηγές των εργαζομένων, σε ορισμένα υποκαταστήματα θα μπορούσαν να έχουν περισσότερα τερματικά, ώστε να εξυπηρετούν το σύνολο των αναγκών.
Παράλληλα τερματικά δεν υπάρχουν και στα περισσότερα από τα 750 ταχυδρομικά πρακτορεία, ενώ οι εργαζόμενοι ανησυχούν και για πιθανή απώλεια περίπου 2 εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο καθώς οι πολίτες που θα θελήσουν να πληρώσουν λογαριασμούς με κάρτα θα προτιμήσουν άλλα σημεία συναλλαγών.
Στα υποκαταστήματα του πρ. ΙΚΑ (νυν ΕΦΚΑ) δεν υπάρχουν πουθενά εγκατεστημένα μηχανήματα POS, αν και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων το έχουν ζητήσει εδώ και καιρό. Πάντως, οι συναλλαγές που γίνονται πλέον με μετρητά στο ασφαλιστικό Ταμείο είναι ελάχιστες.
Ο μεγάλος όγκος των εισφορών πληρώνεται μέσω Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης και πολλές άλλες πληρωμές γίνονται ηλεκτρονικά και μέσω τραπεζών.
Στα ταμεία υποκαταστημάτων φτάνουν τα χρήματα -ενίοτε και σε μορφή τραπεζικής επιταγής- από εξαγορές πλασματικών ετών (εφάπαξ ή με δόσεις) ενώ ορισμένες φορές πληρώνονται εκεί δόσεις ρυθμίσεων, καθυστερούμενες εισφορές και κυρίως πραγματοποιούνται συναλλαγές με μικροποσά – όπως μικρά πρόστιμα, συμψηφισμοί ύστερα από τακτικούς ελέγχους κ.ά.
Αντίθετα, η ΔΕΗ είναι έτοιμη να εξυπηρετήσει τους καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος καθώς όλα τα καταστήματά της διαθέτουν συσκευές POS.
Στα εμπορικά
Πάντως, το «πλαστικό χρήμα» δείχνει να κερδίζει συνεχώς έδαφος στα εμπορικά καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας, καθώς πάρα πολλά καταστήματα έχουν εγκαταστήσει μηχανήματα POS. «Πριν από τρία χρόνια είχαμε ένα μηχάνημα. Ωστόσο τον τελευταίο χρόνο, τα έχουμε εγκαταστήσει σε κάθε ταμειακή μηχανή» μας λέει ο κ. Βαράτ, ιδιοκτήτης του παντοπωλείου «Μιράν», που διαπιστώνει αύξηση της ζήτησης από τους πελάτες.
«Οι περισσότεροι ζητούν να πληρώσουν με χρεωστική. Ειδικά στις γιορτές, υπήρχαν μέρες που είχαμε περισσότερες εισπράξεις μέσω καρτών απ’ ό,τι σε μετρητά», συμπληρώνει. Η χρήση «πλαστικού χρήματος» αυξήθηκε μετά τα capital controls, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις αναφέρθηκε ότι ξεπερνά το 50% των συναλλαγών.
«Εχουμε το μηχάνημα εδώ και τρία χρόνια. Ωστόσο τους τελευταίους 2-3 μήνες, η χρήση του έχει τριπλασιαστεί», υποστηρίζουν όσοι εργάζονται στο κατάστημα μπαχαρικών «Ελιξιρ», που εκτιμούν ότι το κίνητρο για χτίσιμο του αφορολόγητου θα δώσει νέα ώθηση στις χρεωστικές κάρτες. Από την πλευρά του, ο Βασίλης, που εργάζεται στην αλυσίδα «ok» υποστηρίζει ότι μετά τα capital controls, η χρήση της χρεωστικής αυξήθηκε κατά 40%. «Πλέον, πάνω από τις μισές συναλλαγές γίνονται με συσκευή POS», συμπληρώνει.
«Παλιά όλοι πλήρωναν με μετρητά. Τώρα 3-4 πελάτες την ημέρα ζητούν να πληρώσουν με κάρτα», σημειώνει η Βάσια, που εργάζεται στον «Αγροτικό Οίκο Παυλάτου». Αντίστοιχη εικόνα μεταφέρει ο κ. Σταύρος, που διαθέτει το κατάστημα «Βάλσαμο», που υποστηρίζει ότι οι χαμηλές τιμές των εμπορευμάτων του ωθούν τους καταναλωτές να πληρώσουν με μετρητά.
Διαφορετική είναι η προσέγγιση της κυρίας Ρήγα, που διαθέτει το παντοπωλείο «Λίγο και καλό» που, όπως λέει, οι κάρτες είναι πιο δημοφιλείς στους πιο νέους ανθρώπους. «Πάντως μας έχουν ζητήσει συσκευή POS ακόμη και για 50 λεπτά. Μάλιστα, η γυναίκα που έκανε τη συναλλαγή είχε κρυφτεί και φοβόταν μη δούμε να πατάει τον κωδικό της», επισημαίνει.
Μεγάλη ζήτηση στα μηχανάκια περιμένουν οι τράπεζες
«Eκρηξη» στη ζήτηση για POS -τερματικά αποδοχής καρτών- περιμένουν φέτος οι τράπεζες και εκτιμούν ότι θα τοποθετήσουν περισσότερα από 100.000 μηχανάκια, με τον συνολικό αριθμό των συσκευών που έχουν διατεθεί να ξεπερνά τις 400.000.
Σύμφωνα με τα τραπεζικά στελέχη, η ζήτηση θα αυξηθεί καθώς η κυβέρνηση σχεδιάζει να καταστεί -σταδιακά- υποχρεωτική η χρήση των POS σε επιχειρήσεις και επιτηδευματίες και ιδιαίτερα σε κλάδους επαγγελματιών που εμφανίζουν υψηλά ποσοστά απόκρυψης του πραγματικού τους εισοδήματος, όπως γιατροί, δικηγόροι, ηλεκτρολόγοι και υδραυλικοί.
Τα τερματικά αποδοχής καρτών στο τέλος του 2016 υπολογίζονταν στις 280.000 με 300.000 και ο αριθμός τους, σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις των τραπεζών, αναμένεται φέτος να ξεπεράσει τις 400.000.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των τερματικών στο τέλος του 2014 ήταν 130.000 και το 2ο εξάμηνο του 2015 με την επιβολή των capital controls τα τερματικά αυξήθηκαν στις 220.000.
Πηγή: Έθνος