Tους στόχους που έχουν τεθεί
από την Ηγεσία του Υπουργείου, ώστε η νησιωτικότητα από μειονέκτημα να
μετατραπεί σε ουσιαστικό πλεονέκτημα για την χώρα και τους νησιώτες παρουσίασε
ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, στο
πρώτο Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα «Νησιωτικότητα και Γαλάζια Οικονομία».
Όπως
τόνισε ο υφυπουργός, η Νησιωτικότητα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της Ελλάδας αν
αναλογιστούμε ότι το 18,7% της συνολικής επιφάνειας του εδάφους αποτελείται από
περίπου 2. 5000 νησιά, όπου διαμένουν το 15,1 % του συνολικού εγχώριου
πληθυσμού.
Γι
αυτό πρέπει να δούμε σοβαρά την θετική όψη, πρόσθεσε, όπως τον μοναδικό φυσικό
τους πλούτο και την πολιτιστική τους ταυτότητα, ούτως ώστε να αποτελέσουν αυτά
τα διακριτικά στοιχεία, την βάση για την εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων σε
αναπτυξιακούς τομείς όπως η πρωτογενής παραγωγή, ο τουρισμός, η τεχνολογία, η
ενέργεια και το περιβάλλον.
Ο
Νεκτάριος Σαντορινιός επισήμανε ότι οι αναπτυξιακές πολιτικές στα νησιά είναι
προτεραιότητα αυτής της κυβέρνησης, γεγονός που εκφράστηκε εμπράκτως με την
έναρξη των δύο αναπτυξιακών προγραμμάτων Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, με αρχικό
ποσό χρηματοδότησης από εθνικούς πόρους τα 50 εκ. ευρώ και με ορίζοντα υλοποίησης
το 2020.
Η
χρηματοδότηση αφορά δράσεις προστασίας περιβάλλοντος, κατασκευής βασικών
υποδομών, δράσεις αντιμετώπισης της λειψυδρίας αλλά και δράσεις ενίσχυσης της
νησιωτικής επιχειρηματικότητας. Όπως πρόσθεσε, ως το τέλος του 2017
υπολογίζεται να προκηρυχθούν τα πρώτα έργα σε 35 μικρούς νησιωτικούς δήμους, με
μόνιμο πληθυσμό έως 3.100 κατοίκους, ενώ στην πρώτη φάση αναμένεται η προκήρυξη
έργων με σχετικά υψηλό βαθμό ωρίμανσης, εκ των οποίων 15 αφορούν κτίρια και 27
έργα ύδρευσης και αποχέτευσης.
Ο
κ. Σαντορινιός αναφέρθηκε ακόμη στην διαμόρφωση του ακτοπλοϊκού δικτύου, ώστε να γίνει φθηνή, τακτική και αξιόπιστη η
ακτοπλοΐα για τους νησιώτες. Για αυτό το λόγο, όπως εξήγησε, έχουν ήδη
συγκροτηθεί δύο ομάδες εργασίας με το σκοπό της μελέτης προτάσεων για την
ριζική αναδιάρθρωση του νόμου για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές (ν2932/2011) και
για τον επανασχεδιασμό του δικτύου ώστε οι ακτοπλοϊκές μεταφορές να μετατραπούν
σε ένα ουσιαστικό δημόσιο αγαθό και όχι εμπορικό προϊόν.
Επιπλέον
και αναφορικά με την υλοποίηση πολιτικών που θα αναβαθμίσουν τις μεταφορές των
νησιών μας και θα δώσουν νέες αναπτυξιακές ευκαιρίες, ο Νεκτάριος Σαντορινιός
αναφέρθηκε στο νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας που καθιερώνει την
σύσταση Συμβουλίου για της συνδυασμένες μεταφορές και που επιδιώκει μέσα από
την συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των φορέων της ακτοπλοΐας, των φορέων
των αεροπορικών μεταφορών, να υπάρξει ένας επιτυχής συνδυασμός μεταξύ των μέσων
μεταφοράς με το σκοπό της μέγιστης εξυπηρέτησης των κατοίκων και των επισκεπτών
των νησιών.
Ειδικά
για το ζήτημα των υδατοδρομίων, εξήρε ιδιαίτερα τη συνεργασία που έχει
αναπτυχθεί μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και του Υπουργείου Ναυτιλίας σχετικά
με τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου και όπως δήλωσε σύντομα θα είναι
γεγονός η λειτουργία τους.
Εκτιμώντας
ότι τα ζητήματα της λειψυδρίας στα νησιά αποτελούν τροχοπέδη ανάπτυξης,
αφιέρωσε ιδιαίτερο μέρος από την ομιλία του για να εξηγήσει τη στρατηγική του
Υπουργείου για το συγκεκριμένο θέμα. Σκοπός μας είναι, όπως τόνισε, στο άμεσο
μέλλον να επιτευχθεί η υδατική αυτονομία που δικαιούνται να έχουν όλα τα άνυδρα
νησιά, με αρχική χρήση μονάδων αφαλάτωσης. Ενδεικτικό της προσπάθειας που
καταβάλλουμε είναι η έναρξη λειτουργίας μ/α στο νησί της Πάτμου, σε λίγες μόνο
μέρες και η οποία θα αποφέρει κέρδος για το Δημόσιο, πάνω από 80%.
Στα
κρίσιμα θέματα της Ενέργειας των νησιών, όπως ενημέρωσε το σώμα του Συνεδρίου,
επίσης έχουν γίνει σημαντικά βήματα. Με την συνεργασία του Υπουργείου
Περιβάλλοντος και Ενέργειας, γίνεται προσπάθεια, όπως χαρακτηριστικά είπε ο
Νεκτάριος Σαντορινιός, είτε για την ενεργειακή διασύνδεση των νησιών, είτε μέσω
της ανάπτυξης ΑΠΕ, να αποκτήσουν τα νησιά ενεργειακή αυτονομία.