Quantcast
"Μικρό καλάθι" για την επανεξέταση του συστήματος των τεκμηρίων - enikonomia.gr
share

“Μικρό καλάθι” για την επανεξέταση του συστήματος των τεκμηρίων

δημοσιεύτηκε:

Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να αποκρούσει τις όποιες πιέσεις των “θεσμών” για κατάργηση των τεκμηρίων. Τα τεκμήρια της εφορίας συχνά προσδιορίζουν σε εξωπραγματικά ύψη τα ετήσια φορολογητέα εισοδήματα των φυσικών προσώπων, οδηγώντας σε υπερφορολόγηση και προκαλώντας την απώλεια του δικαιώματος είσπραξης διάφορων κοινωνικών επιδομάτων ή ακόμη και την απώλεια φοροαπαλλαγών που κρίνονται βάσει εισοδηματικών κριτηρίων. Οι πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι η διατύπωση για επαναξιολόγηση των τεκμηρίων έως τον Μάιο του 2018 μπήκε στο κείμενο της συμφωνίας την τελευταία στιγμή, κατ’ απαίτηση των “θεσμών”.

Χωρίς να έχουν ακόμη ανοίξει τα χαρτιά τους για το τι θέλουν να γίνει με τα τεκμήρια, από το ΥΠΟΙΚ βάζουν πάγο στις όποιες προσδοκίες για μειώσεις ή και κατάργηση τους σημειώνοντας ότι “φέρνουν ζεστό χρήμα” στα κρατικά ταμεία.
Αρμόδιες πηγές σημειώνουν ότι απαιτείται μεγάλη προσοχή στο χειρισμό του ζητήματος, καθώς τα τεκμήρια λειτουργούν αποτελεσματικά και φέρνουν στα κρατικά ταμεία ετησίως το ποσό των τουλάχιστον 2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Παίζουν, όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, πολύ σημαντικό ρόλο στην αύξηση του δηλούμενου εισοδήματος κυρίως στις τάξεις των αυτοαπασχολουμένων, όπου η φοροδιαφυγή ευδοκιμεί, ενώ αποτελεί για πολλούς επαγγελματίες και τη βάση για τον υπολογισμό των ασφαλιστικών εισφορών του νέου ασφαλιστικού συστήματος.

Ωστόσο, από την επαναξιολόγηση δεν αποκλείουν οι ίδιες πηγές να υπάρξουν κάποιες μικροπαρεμβάσεις διορθωτικού χαρακτήρα σε τεκμήρια που ούτως ή άλλως δεν πιάνουν πλέον κανέναν. Στο πλαίσιο αυτό στο τραπέζι αναμένεται να πέσουν προτάσεις για δύο θέματα. Το χαμήλωμα του τεκμηρίου διαβίωσης για τα οχήματα μεγάλου κυβισμού, όπως, για παράδειγμα, πάνω από 3.000 κυβικά εκατοστά.

Με τα σημερινά δεδομένα των εισοδημάτων και της αγοράς το συγκεκριμένο τεκμήριο εφαρμόζεται στην πράξη σε ελάχιστους φορολογουμένους και, όπως λένε στο ΥΠΟΙΚ, ουσιαστικά φρενάρει την κατανάλωση σε αυτό το πεδίο της αγοράς αυτοκινήτου. Μια πιθανή μείωση του τεκμηρίου από ένα όριο κυβικών και πάνω θα μπορούσε να φέρει και έσοδα στα κρατικά ταμεία αλλά και να δώσει κίνηση στο “υψηλό” τμήμα της αγοράς αυτοκινήτου, το οποίο είναι σήμερα κλινικά νεκρό.

Για παράδειγμα, σήμερα η κατοχή ενός Ι.Χ. ηλικίας 5 ετών και 4.000 κυβικών εκατοστών συνεπάγεται ετήσιο τεκμήριο διαβίωσης 29.800 ευρώ. Σχεδόν κανείς φορολογούμενος δεν έχει πλέον ως φυσικό πρόσωπο στην κατοχή του τέτοιο όχημα, αφού το τεκμήριο και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης που το συνοδεύει είναι εξοντωτικός. Και δεύτερον, τη μείωση του τεκμηρίου διαβίωσης για τις κατοικίες πολύ μεγάλης επιφάνειας. Και σε αυτή την περίπτωση ισχύει ό,τι και στην περίπτωση των Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού. Το τεκμήριο είναι πολύ υψηλό και ουσιαστικά ελάχιστοι φορολογούμενοι πιάνονται σε αυτό. Για παράδειγμα, σε μια κατοικία 200 τετραγωνικών το ετήσιο τεκμήριο διαβίωσης είναι 14.600 ευρώ.
Μια οριζόντια μείωση των τεκμηρίων, όπως λένε στο ΥΠΟΙΚ, θα ήταν θετική από την άποψη της μείωσης της φορολόγησης για τους ελεύθερους επαγγελματίες, ωστόσο τονίζουν ότι θα άνοιγε “τρύπα” στα κρατικά έσοδα και στην επίτευξη του στόχου για τα πρωτογενή πλεονάσματα, η οποία θα έπρεπε να καλυφθεί με τη λήψη άλλων μέτρων.

Πηγή: Εφημερίδα “Κεφάλαιο”

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.