“Καμπανάκι” για τη συνταγματικότητα των άρθρων του πολυνομοσχεδίου που αφορoύν στη Διαμεσολάβηση χτυπά η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής.
Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι η υποχρεωτική προσφυγή στη Διαμεσοάβηση,
ενδεχομένως θίγει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στη δικαστική
προστασία. «Προβληματισμός δύναται να δημιουργηθεί, κατ’ αρχάς, ως προς το κατά
πόσον η έκταση της υποχρεωτικής προσφυγής στη διαμεσολάβηση, οι ειδικότεροι
όροι οι οποίοι διέπουν τη διεξαγωγή της, καθώς και το κόστος που αυτή
συνεπάγεται, θίγουν το δικαίωμα αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας, όπως
αυτό κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα (άρθρο 20), αλλά και στα άρθρα 6 και 13 της
Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) και το άρθρο 47 του Χάρτη
Θεμελιωδών Δικαιωμάτων», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση, αναδεικνύοντας
τον αντισυνταγματικό χαρακτήρα των διατάξεων.
Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής επικαλείται τη
νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι προϋποθέσεις ασκήσεως του
δικαιώματος δικαστικής προστασίας πρέπει να συνάδουν µε την ανάγκη
αποτελεσματικής απονομής δικαιοσύνης, και, περαιτέρω, να µην υπερβαίνουν τα όρια
εκείνα, πέραν των οποίων συνεπάγονται την άμεση ή έμμεση κατάλυση του
προστατευομένου ατοµιμού δικαιώματος παροχής έννομης δικαστικής προστασίας.
«Υπό το φως των ανωτέρω, δημιουργείται προβληματισμός ως
προς το εάν οι ρυθμίσεις του υπό ψήφιση νομοσχεδίου αναφορικώς προς τον θεσμό
της υποχρεωτικής διαμεσολάβησης συμβιβάζονται µε την αρχή της αποτελεσματικής
δικαστικής προστασίας», τονίζεται στην έκθεση και προστίθεται πως «ζήτημα
ανακύπτει κατά πόσον υφίσταται εύλογη σχέση αναλογικότητας μεταξύ των μέσων και
του επιδιωκόμενου σκοπού καθώς, προκειμένου να επιτευχθεί ο σκοπός, πρώτον,
θεσπίζεται η υποχρεωτικότητα προσφυγής στη διαμεσολάβηση για έναν μεγάλο αριθμό
αστικών και εμπορικών διαφορών, δεύτερον, καθίσταται υποχρεωτική, δυνάμει του
άρθρου 183, παράσταση των μερών μετά του πληρεξουσίου δικηγόρου τους και,
τρίτον, ορίζεται ελάχιστη ωριαία αμοιβή του διαμεσολαβητή σε περίπτωση που αυτή
δεν έχει συμφωνηθεί µε γραπτή συμφωνία των μερών».
Επίσης, η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής εκφράζει
ενστάσεις για το άρθρο 96 με το οποίο προβλέπεται η δυνατότητα σύστασης
και λειτουργίας ενώσεων προσώπων ή προσωπικών εταιρειών με σκοπό την
παροχή υπηρεσιών διαμεσολάβησης.