Ένα ξέφρενο ράλι καταγράφεται το τελευταίο δεκαπενθήμερο στην τιμή της βενζίνης. Η απλή αμόλυβδη… έσπασε το «φράγμα» των 1,60 ευρώ το λίτρο στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) και των 1,80 ευρώ το λίτρο στις Κυκλάδες. Την ίδια ώρα, πληθαίνουν οι καταναλωτές που περνούν τα σύνορα για να προμηθευτούν καύσιμα από τις γειτονικές Βουλγαρία και Τουρκία, σε αισθητά χαμηλότερες τιμές από αυτές της Ελλάδας.
Μάλιστα ο πρόεδρος του Σωματείου Πρατηριούχων Καυσίμων Ξάνθης, Βασίλης Ευστρατίου τόνισε πως ο κλάδος αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα, καθώς, λόγω της ανοδικής πορείας που ακολουθεί η τιμή της βενζίνης, οι κάτοικοι της περιοχής επιλέγουν να βρεθούν -σε λιγότερο από μία ώρα- στο κοντινότερο χωριό της Βουλγαρίας για να φουλάρουν τα ρεζερβουάρ τους.
Κατά τα λεγόμενά του, ενώ οι τιμές της απλής αμόλυβδης στην Ελλάδα ξεπερνούν τα 1,60 ευρώ το λίτρο, στη γειτονική Βουλγαρία κυμαίνονται κοντά στο 1,05 ευρώ το λίτρο. «Τις τελευταίες δύο εβδομάδες έχουμε παρατηρήσει μια πτώση στην κατανάλωση της βενζίνης της τάξεως του 50%», πρόσθεσε ο κ. Ευστρατίου. Μάλιστα, μέσα σε ένα εξάμηνο έβαλαν «λουκέτο» 7 πρατήρια στην περιοχή (από τα 58 που ήταν συνολικά έμειναν πλέον 51). Σε αντίστοιχα πτωτικά επίπεδα (50%) είναι στην Ξάνθη και η κατανάλωση του πετρελαίου κίνησης, το οποίο πωλείται κοντά στο 1,4 ευρώ το λίτρο, όταν στη Βουλγαρία διατίθεται 1,02 ευρώ το λίτρο.
Πάντως, αυτήν την τάση προμήθειας καυσίμων που παρατηρείται όλο και πιο συχνά τις τελευταίες ημέρες σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, οι οποίες είναι πολύ κοντά στα σύνορα, επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Γιώργος Ασμάτογλου, μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής. Πρόσθεσε, δε, ότι έχουν καταγραφεί και κρούσματα διακίνησης καυσίμων από την Τουρκία στην Κομοτηνή, αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ένα ειδικά διαμορφωμένο όχημα που δήθεν μετέφερε ξυλεία, ενώ μία δεξαμενή καυσίμων καταλάμβανε το μεγαλύτερο τμήμα του φορτίου.
Για αυτά και αρκετά άλλα ζητήματα που αφορούν στην εξυγίανση της αγοράς καυσίμων, ο κ. Ασμάτογλου, αν και έχει ζητήσει, επανειλημμένως, από τις αρχές του 2018, ραντεβού με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Αλέξη Χαρίτση, δεν έχει καταφέρει ακόμη να τον συναντήσει. Σε γενικές γραμμές, πάγια θέση της ΠΟΠΕΚ είναι πως θα πρέπει να δρομολογηθούν οι απαιτούμενες ενέργειες για την εφαρμογή των μέτρων πάταξης του λαθρεμπορίου σε όλα τα στάδια διακίνησης των καυσίμων.
Τα χαράτσια
Την τελευταία διετία ο κλάδος των καυσίμων έχει περάσει διά πυρός και σιδήρου… Τα διαδοχικά χαράτσια επηρέασαν τη διαμόρφωση των τιμών τους. Υπενθυμίζεται πως ο ΦΠΑ από 01.06.2016 ανέρχεται στο 24%. Από το συγκεκριμένο μέτρο εξαιρούνται μέχρι τις 30.6.2018 τα εξής πέντε νησιά: Σάμος, Λέσβος, Χίος, Κως και Λέρος. Συνεπώς, από 01.07.2018 θα αυξηθεί και σε αυτά ο ΦΠΑ από 17% που είναι σήμερα σε 24%. Έπειτα, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) σε βενζίνες και πετρέλαια διαμορφώνεται σε 700, 410 ευρώ/1.000 λίτρα, αντίστοιχα από 01.01.2017.
Από την ανάλυση του γραφήματος προκύπτει ότι στις αρχές Μαΐου 2016 η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης κυμαινόταν στο 1,39 ευρώ το λίτρο. Ενα μήνα αργότερα, δηλαδή αμέσως μετά την αύξηση του ΦΠΑ, «σκαρφάλωσε» στο 1,43 ευρώ το λίτρο. Σημαντική αύξηση (8,4%) καταγράφηκε και κατά την επιβολή του ΕΦΚ. Για την ακρίβεια, από 1,43 ευρώ το λίτρο που ήταν στις 02.12.2016 βρέθηκε στα 1,55 ευρώ το λίτρο στις αρχές του 2017.
Αξίζει να επισημανθεί πως η μερίδα του λέοντος, σχεδόν 1 ευρώ, στην τελική τιμή της βενζίνης αφορά σε φόρους και τέλη, λιγότερο συμβάλλουν στη διαμόρφωσή της η τιμή του διυλιστηρίου και το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιριών εμπορίας.
Οι φορείς της αγοράς, βλέποντας στις εξελίξεις στον κλάδο, κρούουν «καμπανάκι» για μείωση της φορολογίας στα καύσιμα, καθώς τόσο οι ίδιοι οι πρατηριούχοι όσο και οι καταναλωτές έχουν φθάσει στα όριά τους έπειτα από 8 συναπτά έτη Μνημονίων.
Λάδι στη φωτιά των… τιμών έχει ρίξει και η κρίση στο Ιράν
Πέραν της βαριάς φορολογίας… λάδι στη φωτιά ρίχνουν και οι πρόσφατες διεθνείς εξελίξεις. Η απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, να επαναφέρει τις κυρώσεις κατά του Ιράν, εκτιμάται πως θα περιορίσει περαιτέρω την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου, η οποία ήδη συρρικνώθηκε κατά το τελευταίο έτος – μετά τη συμφωνία του ΟΠΕΚ (Οργανισμός Πετρελαιοεξαγωγικών Κρατών) με άλλες πετρελαιοπαραγωγούς χώρες.
Τα γεγονότα σε αυτό το «μέτωπο» και οι επιπτώσεις τους στην ελληνική αγορά έχουν θορυβήσει τα στελέχη του κλάδου. Σκεπτόμενοι την… επόμενη μέρα φοβούνται πως ενδεχόμενη διακοπή της συνεργασίας με το Ιράν θα επιφέρει αύξηση της τιμής των καυσίμων από τους έτερους προμηθευτές μας. Κατ’ επέκταση, η επικράτηση αυτού του σεναρίου θα εκτοξεύσει και την τιμή της λιανικής πώλησης. Κι αυτό, ενώ η Ελλάδα έχει ήδη την τέταρτη ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη, με μέση τιμή 1,587 ευρώ το λίτρο, όπως προκύπτει από τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Προηγούνται οι Ολλανδία (1,639 ευρώ το λίτρο), Δανία (1,604 ευρώ το λίτρο) και Ιταλία (1,592 ευρώ το λίτρο).
Στο μεταξύ, η τιμή του αργού πετρελαίου τις τελευταίες ημέρες βρίσκεται πολύ κοντά στα επίπεδα των 80 δολαρίων το βαρέλι, όταν πέρυσι -αντίστοιχη χρονική περίοδο- δεν ξεπερνούσε τα 50 δολάρια το βαρέλι. Στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού, όμως, οι προβλέψεις για το 2018 έχουν γίνει με τιμή πετρελαίου στα 52,6 δολάρια το βαρέλι. Σύμφωνα, δε, με το ΔΝΤ, κάθε αύξηση 5 δολαρίων πάνω από το βασικό σενάριο τιμής προκαλεί μείωση του ΑΕΠ κατά 0,4%. Από τα παραπάνω αντιλαμβάνεται κανείς πως η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων που έχει θέσει η κυβέρνηση εξελίσσεται σε… όνειρο θερινής νυκτός.
Πηγή Πληροφοριών: Ελεύθερος Τύπος