Κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας για την αδήλωτη εργασία και τις νέες ασφαλιστικές ρυθμίσεις.
1.α. Αντιμετωπίζεται με ενιαίο τρόπο ο χρόνος έναρξης και λήξης καταβολής σύνταξης λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου για το σύνολο των ασφαλισμένων των ενταχθέντων στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) φορέων (εφεξής από την πρώτη του επόμενου μήνα υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης αντί για ορισμένες κατηγορίες από την αίτηση ή αποχώρηση από την υπηρεσία και αντίστοιχα στο τέλος του μήνα κατά τον οποίο επέρχεται ο θάνατος του συνταξιούχου αντί της ημερομηνίας θανάτου του συνταξιούχου).
β. Εισάγεται το δικαίωμα μη διακοπής της επαγγελματικής δραστηριότητας μισθωτών ή μη, για την έναρξη καταβολής της σύνταξης. (άρθρο 1)
2. Επανακαθορίζεται η διαδικασία και ο χρόνος έναρξης και διακοπής της ασφάλισης στον Κλάδο Κύριας Ασφάλισης Αγροτών του τ. ΟΓΑ που εντάχθηκε στον ΕΦΚΑ. (άρθρο 2)
3. Προβλέπεται η δυνατότητα διαγραφής ή απαλλαγής τυχόν επιβληθέντων πρόσθετων τελών, τόκων, προσαυξήσεων και επιβαρύνσεων, σύμφωνα με την οριζόμενη διαδικασία, βεβαιωμένων ή μη οφειλών προς πρώην Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (Φ.Κ.Α.) ή το Δημόσιο, οι οποίες δημιουργήθηκαν λόγω εύλογης αμφιβολίας ως προς την υποχρέωση υπαγωγής ή μη στην παράλληλη ασφάλιση δύο ή περισσότερων πρώην φορέων ασφάλισης ή του Δημοσίου για το χρονικό διάστημα έως 31-12-2016.
Οι εν λόγω ρυθμίσεις εφαρμόζονται σε περιπτώσεις ασφαλισμένων των οποίων οι υποθέσεις βρίσκονται σε οποιοδήποτε στάδιο της διοικητικής διαδικασίας, ακόμη και εάν αυτές έχουν κριθεί από τα αρμόδια όργανα σε πρώτο ή δεύτερο βαθμό. (άρθρο 3)
4. Απαλλάσσονται των επιβληθέντων πρόσθετων τελών, τόκων, προσαυξήσεων και επιβαρύνσεων, βεβαιωμένες ή μη οφειλές προς Φ.Κ.Α., οι οποίες καταλογίστηκαν σε ο.τ.α. σε συνέχεια δικαστικών αποφάσεων που έκριναν ότι απασχολούμενοι σε προγράμματα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας σχολικοί φύλακες υπάγονται στην πλήρη ασφάλιση των φορέων αυτών.
Η ρύθμιση αυτή εφαρμόζεται αναλόγως και για βεβαιωμένες ή μη οφειλές προς Φ.Κ.Α., οι οποίες καταλογίστηκαν σε εκκλησιαστικά ν.π.δ.δ. που τελούσαν σε εύλογη αμφιβολία περί την υποχρέωση καταβολής εισφορών λόγω δυσχερώς ερμηνευόμενων νομικών ζητημάτων. (άρθρο 4)
– Προσαυξάνεται το πρόστιμο σε περίπτωση υποτροπής του εργοδότη.
– Τεκμαίρεται ότι η σχέση εργασίας διήρκεσε τρεις (3) μήνες, εκτός εάν ο εργοδότης ή ο εργαζόμενος αποδείξουν διαφορετικά, και με πράξη του αρμόδιου ασφαλιστικού φορέα καταλογίζεται σε βάρος του εργοδότη το σύνολο των προβλεπόμενων κατά περίπτωση ασφαλιστικών εισφορών.
– Προβλέπεται δυνατότητα μείωσης του προστίμου σε περίπτωση που ο εργοδότης προχωρήσει στην πρόσληψη με σύμβαση εργασίας πλήρους απασχόλησης κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρα 5-8)
Αρμόδιο όργανο για τον έλεγχο εφαρμογής των προαναφερόμενων είναι το ΣΕΠΕ, το οποίο επιβάλλει σε περίπτωση παράβασής τους τις προβλεπόμενες κυρώσεις.
β. Προβλέπεται η έκδοση υ.α. με τις οποίες θα προσδιορίζονται μεταξύ άλλων ειδικότερα ζητήματα πρόληψης και αντιμετώπισης της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων κατά το θέρος. (άρθρα 10-12)
β. Θεσμοθετείται ο τρόπος αξιολόγησης του βέλτιστου συμφέροντος του ασυνόδευτου ανηλίκου. (άρθρα 20 -22)
β. Παρατίθενται τα στοιχεία που οφείλεται να καταχωρούνται στα εν λόγω Μητρώα.
γ. Προβλέπεται η έκδοση υπουργικών αποφάσεων, με τις οποίες ρυθμίζονται τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές των ανωτέρω Μητρώων, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικά με τη λειτουργία τους. (άρθρα 24 -26)
Με τις διατάξεις του Μέρους Δ’ του υπό ψήφιση νόμου ρυθμίζονται διάφορα θέματα του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Συγκεκριμένα:
β. Επανακαθορίζονται με ευνοϊκότερους όρους, οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες ο άνεργος διατηρεί την ιδιότητα του ανέργου, ενώ παρακολουθεί πρόγραμμα εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης και εισάγονται μεταβατικές διατάξεις για κάποιους διαγραφέντες από τα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ. Συγκεκριμένα μεταξύ άλλων, παραμένουν εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων του Ο.Α.Ε.Δ. οι άνεργοι που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων τουλάχιστον για τέσσερις (4) μήνες κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο πριν από την έναρξη του προγράμματος, αντί επί τετραμήνου πριν από την υπαγωγή τους στο πρόγραμμα που ισχύει σήμερα,
Όσοι μέχρι την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νόμου διαγράφηκαν από τα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ, επειδή δεν πληρούσαν τις αναφερόμενες προϋποθέσεις, μπορούν να υποβάλουν αίτηση επανεγγραφής στα μητρώα του ΟΑΕΔ, για την αποκατάσταση της συνέχειας της κατάστασης ανεργίας τους από την ανωτέρω διαγραφή και τη συνέχιση της καταβολής του τυχόν δικαιούμενου επιδόματος ανεργίας, αναδρομικά από την ημερομηνία διαγραφής. (άρθρα 33 και 34)
2. Η εφάπαξ οικονομική ενίσχυση, ύψους μέχρι χιλίων (1.000) ευρώ, που χορηγείται σε επιδοτούμενους ή μη ανέργους που δοκιμάζονται ιδιαίτερα από οικονομική ή άλλη αιτία είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το υπόλοιπο Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. (άρθρο 35)
ανθρωπιστικού χαρακτήρα προς χρήση που θα εξυπηρετεί δημόσιο ή κοινωφελή σκοπό, σε φορείς κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, καθώς και σε δευτεροβάθμιες και τριτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις,
φορέων, που εποπτεύονται από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα για πολιτιστικές ή αντίστοιχες εκδηλώσεις, δράσεις και ενέργειες συμβατές με το χαρακτήρα των ακινήτων, για βραχυχρόνιο διάστημα.
Οι δαπάνες διαμόρφωσης, συντήρησης, λειτουργίας, έκδοσης πολεοδομικών ή άλλων αδειών κλπ., για τα ανωτέρω ακίνητα βαρύνουν τον φορέα προς τον οποίο γίνεται η παραχώρηση. Με υ.α. μεταξύ άλλων καθορίζονται η διάρκεια της παραχώρησης, το τυχόν αντάλλαγμα, κ.λπ. (άρθρα 36 και 37)
β. Καθιερώνεται και με τυπικό νόμο η 26η Δεκεμβρίου ως επίσημη αργία. (άρθρα 41- 42)
α. Μειώνεται το ελάχιστο ποσό του προστίμου για τους Φορείς που παραβαίνουν τις ρυθμίσεις του εν λόγω νόμου από 1.000 ευρώ στα 200 ευρώ.
β. Επανακαθορίζονται οι ασφαλιστικές υποχρεώσεις των μελών των Συνεταιρισμών Εργαζομένων. Ειδικότερα, καταργούνται από τότε που ίσχυσαν οι διατάξεις που απάλλασσαν τα μέλη αυτά από οποιαδήποτε υποχρέωση για παράλληλη ασφάλιση και καθορίζονται οι εφαρμοστέες διατάξεις για την παράλληλη ασφάλιση τους εφόσον ασκούν και άλλη επαγγελματική δραστηριότητα.
Επίσης προβλέπεται ότι τα μέλη του Συνεταιρισμού που ασκούν για λογαριασμό αυτού τεχνικές ή οικοδομικές εργασίες, για την άσκηση των οποίων υπάγονται στις ειδικές διατάξεις του ΣΤ’ Κεφαλαίου του Κανονισμού Ασφάλισης του τέως ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, υπάγονται στην ασφάλιση του τέως ΙΚΑ – ΕΤΑΜ για κύρια ασφάλιση και υγειονομική περίθαλψη και του τέως ΕΤΕΑΜ για επικουρική ασφάλιση, και από
1.1.2017 στην ασφάλιση του ΕΦΚΑ και του ΕΤΕΑΕΠ.
Εάν από την εφαρμογή των νέων ασφαλιστικών υποχρεώσεων προκύψουν οφειλές των ασφαλισμένων και των εργοδοτών, αυτές δεν επιβαρύνονται με προσαυξήσεις και τυχόν πρόστιμα, εφόσον εξοφληθούν εντός εξαμήνου από την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νόμου. Εάν δεν εξοφληθούν εντός της εξάμηνης προθεσμίας, επιβαρύνονται με προσαυξήσεις μετά τη λήξη αυτής. (άρθρο 43)
β. Ορίζεται ότι η ισχύς των συμβάσεων μεταξύ του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου, κατ’ εφαρμογή των οριζομένων διατάξεων για τη δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μετακίνηση ειδικών κατηγοριών πληθυσμού, αρχίζει την 1η Ιανουαρίου του έτους αναφοράς, ανεξαρτήτως της ημερομηνίας υπογραφής των συμβάσεων και έκδοσης των υπουργικών αποφάσεων. (άρθρα 44- 45)
(άρθρο 50).