Αυστηρότερο πλαίσιο, με τέσσερις τομές στη νομοθεσία
(3758/2009) για τις «Εταιρίες Ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες
απαιτήσεις», τις λεγόμενες εισπρακτικές εταιρίες, έχει στα σκαριά το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης. Για την οριστικοποίησή του, ωστόσο, πετάει το… μπαλάκι στο Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών.
Πηγές από τη ΓΓΕ & Π.Κ. υποστηρίζουν πως γι’ αυτόν το σκοπό αυτό που εκκρεμεί, ουσιαστικά, είναι η συνάντηση με το Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, στον οποίο -όπως επισήμαναν στον «Ελεύθερο Τύπο»- έχουν γίνει κρούσεις επανειλημμένως. Οι ίδιες πηγές πρόσθεσαν πως η αναδιαμόρφωση του πλαισίου θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το πότε θα ανταποκριθεί, τελικά, ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών στη σχετική διαβούλευση με την ΓΓΕ & Π.Κ. και πως έχει ζητηθεί ακόμη και η παρέμβαση του υπουργείου Δικαιοσύνης για να οριστεί η συνάντηση των δύο πλευρών.
Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου, οι
αλλαγές που προωθούνται από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης στη νομοθεσία
για τις εισπρακτικές εταιρίες, με σκοπό τη βελτίωσή της, «πατούν» στους εξής
τέσσερις πυλώνες:
1. Πλαίσιο λειτουργίας των δικηγορικών εταιριών. Βάσει του
υφιστάμενου καθεστώτος (ν. 3758/2009) η ΓΓΕ & Π.Κ. μπορεί να επιβάλει
κυρώσεις για παραβιάσεις που προέρχονται από εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών, όχι
όμως και από δικηγόρους-δικηγορικές εταιρίες. Αυτό το σκέλος εμπίπτει στον
Κώδικα Δεοντολογίας των δικηγόρων και στα πειθαρχικά τους. «Γι’ αυτό και το
σημαντικό είναι να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο από κοινού με τους δικηγόρους για να
αντιμετωπιστεί συγκροτημένα και ολοκληρωμένα αυτό το θέμα», σύμφωνα με τον ΓΓΕ
& Π.Κ., Αντώνη Παπαδεράκη.
Για τη διετία 2015-2016 η ΓΓΕ & Π.Κ. επέβαλε πρόστιμα,
ύψους 500.000 ευρώ, για παραβάσεις εισπρακτικών εταιριών. Σημειώνεται πως οι
πολίτες μπορούν να καλούν στην τηλεφωνική της γραμμή (1520) για τις καταγγελίες
τους. Από εκεί και πέρα, από την 1η.1.2015 έως και σήμερα έχουν υποβληθεί 422
επιπλέον καταγγελίες καταναλωτών στη ΓΓΕ & Π.Κ. που αφορούν σε δικηγορικές
εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών για τις οποίες -βάσει νόμου- δεν μπορεί να κάνει
κάτι. Για τέτοιες περιπτώσεις η διέξοδος που έχουν οι καταναλωτές είναι να
υποβάλουν τις καταγγελίες τους στο Δικηγορικό Σύλλογο, πληρώνοντας ένα
παράβολο.
Σήμερα λειτουργούν 14 εισπρακτικές εταιρίες (από 29 πέρυσι).
Από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης υποψιάζονται πως σε υποκατάσταση
αυτών υπάρχουν δικηγορικές εταιρίες-δικηγόροι που κάνουν αυτή τη δουλειά.
Μάλιστα, σύμφωνα με στέλεχός του, συχνά παρατηρείται να μην καλούν οι ίδιοι οι
δικηγόροι παρά να έχουν στήσει εταιρίες γι’ αυτόν το σκοπό.
2. Ταυτοποίηση αυτού που καλεί στο τηλέφωνο, αλλά και του
οφειλέτη. Θα πρέπει η εταιρία που καλεί τον οφειλέτη να αναφέρει τα στοιχεία
της και παράλληλα να γίνεται ταυτοποίηση του προσώπου με το οποίο συνομιλεί. Κι
αυτό, διότι πολλές φορές στην τηλεφωνική συνομιλία δεν συμμετέχει ο οφειλέτης,
αλλά κάποιο συγγενικό πρόσωπο ή τρίτος και παρέχονται στοιχεία που οδηγούν σε
παραβίαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
3. Συχνότητα επικοινωνίας. Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς,
κάθε δεύτερη ημέρα επιτρέπεται στις εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών να ενοχλούν
τους οφειλέτες για ληξιπρόθεσμες οφειλές. Κάτι που, παρ’ όλα αυτά, παραβιάζεται
συστηματικά. Σύμφωνα με στέλεχος του υπουργείου, υπάρχει πρόθεση για διεύρυνση
αυτού του χρονικού πλαισίου. Ωστόσο, δεν επιβεβαίωσε τη φημολογία περί αύξησής
του σε μία εβδομάδα, εξηγώντας πως οι διαβουλεύσεις μεταξύ υπουργείου-αρμόδιων
φορέων βρίσκονται σε εξέλιξη.
4. Προσδιορισμός τρόπου διαβίβασης των στοιχείων των
οφειλετών στις εταιρίες.